مدیریت پروژه و ساخت

تفاوت PRINCE2 و PMBOK

تفاوت PRINCE2 و PMBOK

عبارت (PMBOK) مخفف Project Management Body Of Knowledge می باشد، در فارسی به گستره دانش مدیریت پروژه ، یا به شکل ساده‌ تر به دانش مدیریت پروژه ترجمه شده.

PRINCE2 مخفف PRojects IN Controlled Environments 2 (پروژه در یک محیط کنترل شده) است و توسط آژانس دولتی انگلستان گسترش یافته است.

یکی از رایج‌ترین سوال‌ها در مورد PRINCE2 این هست که چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با PMBOK دارد.
هردوی اون‌ها استاندارد هستند، ولی «استاندارد» بودنشون به این معنی نیست که موضوع یکسانی دارند. PMBOK درباره دانش‌ها و مهارت‌هاییه که برای مدیریت پروژه لازمه و شیوه‌ای که می‌شه اون‌ها رو یکپارچه کرد تا موثر باشند. ولی PMBOK درباره نقش‌ها و مسئولیت‌ها توضیح چندانی نمی‌دهد و به شما نمی‌گوید که چطوری باید اون مهارت‌ها رو تو پروژه به جریان بندازید؛ به شما نمی گوید که اگر الان پروژه دارد شروع می‌شود باید دقیقا چه کارهایی رو انجام بدید و چطوری قدم به قدم جلو برید.

تمام اون چیزهایی که PMBOK توضیح نمی‌دهد، چیزایی هستند که اصطلاحا بهشون می‌گیم متودولوژی. تو مقدمه PMBOK هم به صراحت توضیح داده شده که خواننده یادش باشه که PMBOK متودولوژی نیست و حتما باید در کنار اون از یه متودولوژی، مثل PRINCE2، استفاده کنه. بله، PRINCE2 یه متودولوژی مدیریت پروژه‌ است.

PRINCE2 دانش‌ها و مهارت‌های زیادی به شما ارائه نمی‌کنه و از این نظر اصلا با PMBOK قابل مقایسه نیست، و این ماجرا اصلا موضوع این استاندارد هم نیست؛ PRINCE2 صرفا به شما می‌گه که پروژه رو باید با چه روشی مدیریت کنین. باید چه مراحلی رو انجام بدین و قدم به قدم چطوری پیش برین. در نهایت این‌که توصیه‌های خیلی زیادی هم درباره نقش‌ها و مسئولیت‌ها می‌کنه. با این حال مثلا وقتی می‌گه که باید ریسک‌ها رو مدیریت کنین، توضیح خیلی زیادی نمی‌ده که مدیریت ریسک چطوریه؛ برای این منظور باید از منابع دیگه‌ای مثل PMBOK کمک بگیرین.

PRINCE2 و PMBOK رقیب همدیگه نیستن؛ متعلق به دو گروه متفاوت هستن که «باید» در کنار هم قرار بگیرن. ترکیب این دو استاندارد بسیار موفق و موثرتر است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا