بلاگروش های اجرا و ساخت

چند نکته قابل توجه جهت کاهش لرزش سقف های عرشه فولادی

چند نکته قابل توجه جهت کاهش لرزش سقف های عرشه فولادی :

 

 فاصله دهانه های تیرهای فرعی در سقف عرشه فولادی
یکی از مهمترین عوامل در کاهش لرزش سقف عرشه فولادی فواصل تیرهای فرعی می باشد ، اگر فاصله تیرهای فرعی کمتر از ۲٫۴۰ متر باشد با اجرای ورق عرشه به ضخامت ۰٫۸ میلیمتر هیچ لرزشی در سقف نخواهیم داشت ، برای فواصل بیشتر باید ضخامت ورق را افزایش دهیم : یعنی دهانه ۲٫۴۰ تا ۲٫۶۰ از ورق ۰٫۹ میلیمتر و از ۲٫۶۰ تا ۳٫۰۰ متر از ورق ۱ میلیمتر و از ۳٫۰۰ تا ۳٫۳۰ از ورق ۱٫۲۵ میلیمتر استفاده گردد ، فاصله تیر فرعی بیشتر از ۳٫۳۰ به هیچ عنوان توصیه نمیگردد ، کما اینکه دستگاه های تولید ورق رول فرمینگ توان فرم دادن ورق با ضخامت بیشتر از ۱٫۲۵ میلیمتر را ندارند.

 ضخامت ورق گالوانیزه سقف عرشه فولادی
همانگونه که گفته شد انتخاب ورق با ضخامت نادرست با توجه به فواصل تیرریزی نیز از عوامل موثر در لرزش سقف ساختمان خواهد بود.

 ارتفاع عرشه
ارتفاع عرشه یا بلندای گام ورق نیز تاثیر به سزایی در کاهش لرزش سقف دارد ، توصیه ما در هر فاصله دهانه ای استفاده از ورق عرشه با بلندای گام ۷۵ میلیمتر می باشد.

بتن ریزی
بر طبق ضوابط مبحث دهم مقررات ملی ساختمان، حداقل ضخامت بتن بر روی گام فوقانی ورق عرشه فولادی در حدود ۵ سانتیمتر می باشد. هر چند که در عمل ۶ سانتیمتر نتیجه مطلوب تری حاصل شده است، اما بتن ریزی کمتر از ۵ سانتیمتر در افزایش لرزش سقف موثر است .

اجرای صحیح عرشه
فیکس کردن ورق با میخ و چاشنی انفجاری ، در فواصل مناسب ( برای هر متر مربع حداقل از ۲ عدد میخ و چاشنی انفجاری استفاده گردد ) و استفاده از پیچ های خودکار در محلهای مورد نیاز ، نیز در کاهش لرزش سقف کمک میکند.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا