بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

بررسی سبک‌های طراحی راه‌ پله در خانه‌

بررسی سبک‌های طراحی راه‌ پله در خانه‌

پله‌ها برای اتصال زمین به یک خانه یا یک ساختمان در ارتفاع بالاتر ساخته شده‌اند. راه پله‌ها از دوران باستان تا کنون ابزاری کاربردی برای ایجاد ارتباط بین سطوح با ارتفاع متفاوت به شمار می‌رفتند. امروزه، از راه پله‌ها به صورت کاربردی و تزئینی، در کنار هم استفاده می‌شود. در برخی از مواقع زیبایی یک بنا و یا ظاهر یک ساختمان به طور کلی تحت تاثیر راه پله آن ساختمان است. به عبارت دیگر، طراحی یک راه پله زیبا می­تواند ظاهر کلی محیط را در تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

مدل‌های مختلفی از راه پله وجود دارد که متناسب با سلیقه افرادی که از آن استفاده می‌کنند و یا متناسب با محیطی که در آن قرار گرفته‌اند، طراحی و ساخته می‌شوند. جنس راه پله‌ها به نسبت مواد مورد استفاده در آن‌ها و کاربردی که دارند، متفاوت است و همچنین سبک طراحی آن‌ها ممکن است، از لحاظ مدرن بودن، سنتی یا معاصر بودن متفاوت باشد. راه پله‌ها از فولاد، چوب، بتن، شیشه و بسیاری مواد دیگر ساخته می‌شوند. آن‌ها گاهی مستطیلی، مارپیچ و گاهی هم صاف هستند.

تقسیم‌بندی راه پله‌ها به طور کلی بر اساس دو معیار انجام می‌شود که عبارتند از:

الف) تقسیم‌بندی راه پله از نظر شکل ظاهری

ب) تقسیم بندی راه پله از نظر مصالح مصرفی

راه پله‌ها از نظر ظاهری به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: راه پله‌های مستقیم و راه پله‌های مدور. در طراحی راه پله‌ها می‌توان از هر یک از این موارد به تنهایی و یا به صورت ترکیبی استفاده کرد که در ادامه به بررسی سبک‌هایی از طراحی راه پله‌ها خواهیم پرداخت که ترکیبی است از این دو روش، به همراه خلاقیت و ابتکار عمل در به کارگیری مصالح و مواد به کار رفته.

  1. راه پله حلزونی مدرن

این سبک از طراحی تقریباً در هر نوع خانه‌ای، از سبک‌های قدیمی و ستنی تا سبک‌های مدرن به کار گرفته شده است. برای طراحی این راه ‌پله باید حداقل عرض آن برای عبور و مرور دو نفر کافی باشد و در صورتیکه این راه ‌پله، راه پله اصلی ساختمان باشد، باید در طراحی آن برای انتقال لوازم و وسایل نیز فضای کافی در نظر گرفته شود. در ادامه چند مورد از این نوع طراحی را مشاهده می‌کنید.

  1. راه پله شیشه‌ای

در طراحی این نوع راه ‌پله صرفا از شیشه استفاده شده که همین امر باعث ایجاد ظرافت و زیبایی بی­نظیری در این نوع طراحی است.

این پله‌ها معمولاً از شیشه­های چند لایه­ای (سکوریت/ لمینیت) تشکیل شده است که بر روی هم پرس شده و با مقاومت بالا ساخته می‌شوند. به نحوی که می‌تواند دارای کنتراست‌‌‌های رنگی متفاوتی هم باشد. شفافیت پله‌ها به دلیل استفاده از شیشه می‌تواند موجب تلفیق معماری و طراحی ساختمان شده و با ایجاد شیار‌‌هایی در قسمت پاخور پله‌ها می‌توان از لغزش افراد هنگام تردد جلوگیری کرد.

پله‌های شیشه‌ای دارای پایه‌هایی برای محافظت هستند. این در حالی است که هر یک از پله‌ها با استفاده از جداره‌های شیشه و استیل به دیوار محکم شده‌اند. این میخ‌ها در دیوار مخفی بوده و پله‌ها در این حالت کاملاً از جنس شیشه‌ هستند و به خاطر این شفافیت چنین به نظر می‌آید که این پله‌ها در هوا معلق بوده و نور را به راحتی از خود عبور می‌دهند. همچنین می‌توان با تعبیه چراغ‌هایی در کنار هر یک از پله‌ها و ایجاد رنگ‌های مختلف در طول شبانه‌ روز و متناسب با دمای محیط به فضای داخلی ساختمان روح خاصی نیز بخشید. در ادامه چند نمونه از این نوع طراحی را مشاهده می‌کنید.

 

  1. راه پله معلق

راه ‌پله‌های معلق در حالت کلی به یک دیوار محکم، مهار شده و از مقطع آن بیرون زده‌اند. این پله‌ها توسط نرده‌ها و چارچوب‌های دیوار کناری و نیز مفصل‌بندی خود پله‌ها پشتیبانی و محافظت می‌شوند. استفاده از این نوع راه پله‌ها می‌تواند امکان بهره‌گیری از فضای زیر پله را در اختیار ما قرار داده و به همین دلیل در خانه‌های با مساحت‌های کوچک بسیار پر کاربرد است. نمونه‌هایی از این نوع طراحی را در ادامه مشاهده می‌کنید.

  1. راه پله مهمان خانه

این نوع طراحی که از پله‌‌های چوبی با رنگ تیره یک دست به همراه تخته‌های سفید و نرده‌های چوبی محکم تشکیل شده است، فضایی سنتی به ساختمان می‌بخشد. از این راه پله‌‌ها به دلیل سطح مقطع زیادی که دارند، می‌توان در ایجاد فضاهای متفاوت بهره برد. برای مثال، نمونه ارائه شده، به یکی از همین موارد اشاره دارد.

  1. راه پله خانه‌های ویلایی

این نوع راه پله‌ها معمولا به صورت سرسره‌ای و قوسی شکل طراحی شده و دارای پله‌های چوبی سفید به همراه نرده‌های قهره‌ای رنگ است.

  1. راه پله مجتمع مسکونی

این نوع راه پله‌ها از مصالحی مانند فولاد و سیم‌های فلزی ساخته شده و در ساختار آن از کفپوش استفاده شده‌ است. در این موارد فضای کافی برای حمل وسایل خانگی در نظر گرفته می‌شود. در طراحی این نوع راه پله‌ها باید از استانداردهای مربوط به ساختمان پیروی کنیم. در واقع نمی‌توان همانند موارد دیگر، سلیقه‌ای عمل کرد. نمونه‌ای از این نوع راه‌ پله را در ادامه مشاهده می‌کنید.

  1. راه پله دیوار شیشه‌ای

این پله‌ها از جمله راه‌ پله‌های مدرن هستند و به شکل طولانی و باریک اجرا می‌شوند. دیوار شیشه‌ای آن برای بالا و پایین رفتن و همچنین برای عبور نور گزینه خوبی است. اجرای موکت روی آن ظرافت خاصی را به راه پله می‌دهد. این پله‌ها برای خانه‌های بزرگ گزینه مناسبی هستند.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا