بلاگپروژه های شاخص

بررسی معماری خانه سرامیک در کلمبیا

بررسی معماری خانه سرامیکی در کلمبیا

 

اوکتاویا مندوزا، معماری است که ۱۸ سال پیش پروژه ه­ای را با عنوان پروژه برای زندگی آغاز کرد و در نهایت یک شگفتی به وجود آورد. این معمار خلاق تنها با خاک رس  خانه سرامیکی ساخت خانه ه­ای با مساحت ۵۴۰۰ متر مربع  که بزرگترین قطعه سفالی جهان نام گرفت.و نامش را خانه سرامیکی نهادند. ایده مندوزا پیامی برای جهانیان داشت و آن این بود که فقط با استفاده از منابع طبیعی، می­توان شاهکارهای معماری بسیار مقرون به صرفه و کاملا قابل استفاده ایجاد کرد.

این خانه سرامیکی که ظاهر بیرونی آن شباهت زیادی به تپه بزرگی از خاک رس دارد، در ویلای دلاواوا، واقع در یک روستای استعماری در کشور کلمبیا ساخته شده است. هر چند که این خانه دارای نام­های مختلفی همانند Casa Terracota یا Casa Barro می باشد، اما مردم محلی آن منطقه ترجیح می­دهند با نام Casa de filntstone از این بنا یاد کنند.

بررسی معماری خانه سرامیک در کلمبیا

ویژگی های منحصر بفرد خانه Casa de filntstone

این خانه بزرگ که از دور همانند کلبه ­ای کوچک به نظر می رسد، در منطقه ای کوهستانی واقع شده و اطراف آن پر از زمین های کشاورزی می باشد. با توجه به اینکه این خانه کاملا از مواد طبیعی ساخته شده است نه تنها طبیعت زیبای منطقه را به هم نزده، بلکه به این طبیعت بکر و زیبا جلوه خاصی نیز بخشیده است.

اگر در داخل این خانه کمی بگردید، پیوستگی دیوارهای آن نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. تمامی اجزای آشپزخانه کاربردی این خانه، مانند اجاق گاز، طاقچه ­ها، میز و صندلی و … مثل  بقیه قسمت­ های خانه از خاک رس ساخته شده است. حتی مبلمان این خانه نیز از خاک رس ساخته شده­اند. کاشی­ های معرق رنگارنگ به کار رفته در آشپزخانه و دستشویی این خانه نیز، جلوه خاصی به آن بخشیده است.

بررسی معماری خانه سرامیک در کلمبیا

درست است که این خانه همانند خانه انسان­ های اولیه از مواد کاملا طبیعی ساخته شده است، اما از تکنولوژی­های روز دنیا نیز بهره می­برد. مثلا برای تامین آب داغ و گرمای این خانه از پنل­های خورشیدی استفاده می شود. در ساختار خانه هرکجا که لازم بوده به همراه خاک رس از فلز هم استفاده شده است. به جرات می­توان گفت شیشه و برق تنها عناصر مصنوعی بکار رفته در این خانه جالب می­باشد.

بررسی معماری خانه سرامیک در کلمبیا

همراه با اوکتاویا مندوزا

اوکتاویا مندوزا، معماری که بیشتر عمر خود را صرف ساخت خانه­ها، مجتمع­ های تجاری وکلیسا­ها کرده است، یک فعال محیط زیست نیز می باشد. به گفته وی در تمام مناطق بیابانی کره زمین، به خاطر وجود خاک ایده­آل امکان ساخت چنین خانه­ هایی وجود دارد. و این بدین معناست که میلیون­ها نفر در سراسر کره زمین می­توانند صاحب خانه شوند. مندوزا درباره پیدایش این پروژه، در وبسایت خود به این صورت توضیح می دهد.

” زمانی که یک پسر جوان بودم دیدم که چگونه هنرمندان، معماران و صنعتگران، خاک را به سیستم­ های ساختمانی مختلف تبدیل می­کنند. چند سال بعد زمانی که من از دانشگاه Universidad در بوگوتا فارغ التحصیل شدم، متوجه شدم که چگونه شهرها و ساختمان­ ها از میلیون ها آجر پخته شده ساخته می شوند. حتی متوجه شدم که چگونه شکل و خواص مواد، ساختارهای خانه­ ها و مجتمع­ های مسکونی را محدود می کند.

چندین سال تامل درباره این پدیده، باعث شد نتیجه بگیرم که باید متدهای دیگری در ارتباط با بناها و مواد سازنده آن­ها وجود داشته باشد. همین نتیجه گیری باعث شد تصمیم بگیرم تغییری در شیوه استفاده از تمام تکنیک­ هایی که آموخته­ بودم ایجاد کنم. بنابراین تصمیم گرفتم که از خاک طبیعی به عنوان مواد اصلی در بنای ساختمان استفاده کنم.”

 

 

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا