بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

آیا با استفاده از تصاویر ۳ بعدی (رندرها) می‌توانیم ساختمان‌های قدیمی را در آینده مدل‌سازی کنیم؟

با بررسی تاریخچه‌ی فضاهای متنوعی که در سراسر جهان وجود دارد، به شرایط مختلف جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی کشورهای مختلف پی می‌بریم. از زمانی‌که این ساختمان‌های قدیمی ساخته‌شده‌اند مدت زمان زیادی می‌گذرد. در این مدت تکنولوژی پیشرفت زیادی کرده‌است، چراکه نمونه‌هایی از این ساختمان‌های قدیمی وجود دارد که هدف از ساخت آن‌ّها گم شده‌است و تنها بازتاب‌هایی از آن باقیمانده است که امروزه اهمیت زیادی دارد. جامعه قرن‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌ است که این قرن‌ها منجر به پیشرفت و تکامل زیادی در معماری شده‌است. حال اگر با در نظر گرفتن ابزار و تکنولوژی امروزه نگاهی به مدل‌سازی ساختمان‌های قدیمی بیندازیم چه انتظاری از آن‌ها خواهیم داشت؟

برای این منظور Budget Direct سری جدیدی از رندر های CG ایجاد کرده‌است که در آن آینده‌ی  ۶ ساختمان قدیمی مدلسازی شده‌است.

ساختمان‌هایی در کشورهای مختلف ازجمله مصر، آمریکا، چین، ایسلند، پرو، ایتالیا با استفاده از این رندرهای CG بازسازی شده‌اند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

 

مصر

 مدل‌سازی ساختمان‌های قدیمی

 

 مدل‌سازی ساختمان‌های قدیمی

 

سه هزار سال پیش، بیشتر مصریان در خانه‌های ساخته‌شده از خشت خام زندگی می‌کردند. درحقیقت، کلمه خشت خام، adobe، از کلمه مصر باستان “dbe” گرفته شده‌است.

در مصر باستان چوب بسیار کمی وجود داشت، پس مردم نمی‌توانستند ساختمان‌های چوبی بسازند. تا زمانی‌که رود نیل جاری شد و با جاری شدن رود نیل، مردم توانستند از ترکیب گل حاصل و کاه، خشت خام بسازند. سپس ساختمان‌های کاهگلی و خشتی ساختند. در این ساختمان‌ها کل یک خانواده، یک اتاق را اشغال می کند و در هوای گرم ممکن است روی پشت‌بام بخوابند. برای ساختمانهای اصلی پنجره های باریکی طراحی شده‌است تا خانه‌ها را خنک نگه‌دارد.

در مدل‌سازی ساختمان‌های قدیمی، برای جلوگیری از ورود گرما، ساختمان را با منشورهایی ساخته شده از سنگ آهک گسترش داده‌اند و اشکالی خاص و منحصر بفرد در بالای ویرانه های تاریخی قرار داده‌اند و یک جذابیت بصری ایجاد کرده‌اند. همچنین روی دیواره‌های ساختمان پنجره‌هایی که در ظاهر روی ساختمان شکاف ایجاد کرده‌اند قرار داده‌اند و سقف ساختمان را شیبدار ساخته‌اند تا ظاهری مدرن ایجاد کند.

 

ایالات متحده آمریکا

 مدل‌سازی ساختمان‌های قدیمی

 

 مدل‌سازی ساختمان‌های قدیمی

 

خانه‌های سنتی پوئبلو موجود در ایالات متحده‌ی آمریکا از آجرهای خشتی یا بلوک‌های آهکی ساخته شده‌اند. آنها تقریباً پنج طبقه دارند که هر طبقه از طبقه زیرین عقب‌تر می‌باشد تا شکل هرمی ایجاد کند.

دیوارها بسیار ضخیم هستند و با وجود اینکه خانواده های متعددی در هر ساختمان زندگی ‌می‌کند، فضای زیادی وجود ندارد.

در  این مدل‌سازی ساختمان‌های قدیمی فضای بیشتری برای زندگی ایجاد شده‌است.

تراسهای نیمه باز جدیدی ساخته‌اند که دارای دیوارهای شیشه‌ای است و برای گردهمایی‌های اجتماعی مناسب است.

ساختمان‌های جدید دارای سکوی بازدید رو به دشت های جنوب غربی آمریکاست.

روی سقف‌های شیشه‌ای پنل های شیشه ای فتوولتائیک قرار می‌گیرد تا این خانه های مدرن بتوانند با انرژی خورشیدی نیازهای خود را رفع کنند.

چین

 مدل‌سازی ساختمان‌های قدیمی

 

 مدل‌سازی ساختمان‌های قدیمی

 

تاریخ چینی Siheyuan به دوره ژو غربی (1045-770 قبل از میلاد) باز می گردد. ساختمانSiheyuan  متقارن است و دارای چهار ساختمان در اطراف یک حیاط چهار ضلعی است.

این مجتمع‌های خاص، وابسته به نظر مالک ساختمان در طراحی، رنگ و دکوراسیون ساخته شده اند.

 به همین ترتیب، در این مدل‌سازی ساختمان‌های قدیمی ساختمانsiheyuan  دارای زیبایی منحصر بفردی‌ است.

ستون‌ها و نماهای جدید که دارای سطوح زاویه ای هستند، فضای عرفانی و در عین حال پویایی و نشاط ایجاد می کنند. سقف این ساختمان‌ها به اندازه کافی زیبا بوده‌اند و دست نخورده نگه‌ داشته‌شده‌اند.

اما افزودن پنل های خورشیدی روی سقف مورد استقبال قرار گرفته شده‌است.

حیاط ساختمان با چمن و سنگریزه پر شده‌است، برای اینکه مردم به بازی بپردازند.

ایسلند

 مدل‌سازی ساختمان‌های قدیمی

 

 مدل‌سازی ساختمان‌های قدیمی

 

یک خانه چمنی ایسلندی شامل یک در چوبی و بلوک‌هایی چمن پوش است که روی صخره‌های سنگی ساخته‌شده‌اند. فقط قسمت جلوی در ورودی مشخص است و دیده می‌شود. ورودی به یک تالار بزرگ با یک گودال آتش در وسط منتهی می شود.

مجتمع خانه های چمنی بازسازی شده‌ توسط مدل‌سازی ساختمان‌های قدیمی با ظاهر “بسیار پنهان” خانه های چمنی سنتی سروکار دارد. در واقع به گونه‌ای این خانه‌ّها را طراحی می‌کنند که به نظر می رسد جزئی از چشم انداز است. روی ساختمان گنبدهایی فلز وجود دارد که تا حدودی طبیعی و در عین حال کاملاً بیگانه به نظر می رسند. این بخش‌های چمنی، چوبی و پنجره‌های شیشه‌ای، یک تپه زاویه‌دار چمنی، چوبی و شیشه‌ای می‌سازند که در یک نگاه با دقت تنها تخته‌های چوبی را مشاهده می‌کنیم که نما را تشکیل می‌دهند و در زوایای تزئینی تنظیم شده‌اند.

پرو

 مدل‌سازی ساختمان‌های قدیمی

 

 مدل‌سازی ساختمان‌های قدیمی

 

معماری اینکان به دلیل استفاده دقیق و پیشرفته از بلوک های سنگی مشهور است. با این حال، خانه های محقر Incan  اغلب از سنگ‌های مزرعه‌ی بدون محصول یا حتی آجرهای خشتی ساخته شده‌اند. پشت بام‌ها شیب‌دار هستند و اغلب از چمن خزه ای یا چوب نیشکر ساخته شده‌اند.

شهرکی که برای بازسازی انتخاب کردیم دارای یک نمای ویژه و هیجان انگیز است. ما می‌خواستیم عجیب و غریب بودن چیدمان را تقویت کنیم و فضای بیشتری ایجاد کنیم.

این کار را با طراحی حجم‌های گوه شکل بتونی و شیشه‌ای انجام دادیم که به نظر می رسد شبیه منشورهایی هستند که در بام خانه نفوذ می‌کنند. مرکز ساختمان دارای یک استخر بسیار بزرگ است که به صورت معلق بالای دره قرار دارد و یک نمای بی نظیر و خارق‌العاده از منظره کوه دارد.

ایتالیا

 

 مدل‌سازی ساختمان‌های قدیمی

 

 مدل‌سازی ساختمان‌های قدیمی

 

معماری ویلا در روم باستان از نظر طراحی بسیار متنوع بوده‌است. اما به طور کلی، یک درب ورودی در وسط ساختمان وجود دارد که به یک راهرو و در نهایت یک حیاط منتهی می‌شود. این حیاط قلب خانه رومیان محسوب می‌شود. ستونهای سبک Corinthian یا آویزها با درهای جمع‌شدنی، حیاط را از اتاقهای اطراف جدا می‌کند. حال در بازسازی جدید چگونه یک حیاط محصور را گسترش می دهید؟

ما برای بازسازی سطح دومی ایجاد کرده‌ایم. در آن سطح حمام آب گرم و چمن‌های جزیره‌ای شکل قرار داده‌ایم که گزینه‌های مناسبی برای تفریح می‌باشند. این طبقه‌های جزیره‌ای شکل به یک پل شیشه‌ای می‌رسند که این پل به نور اجازه عبور می‌دهد تا به اتاقهای مهمان در اطراف حیاط جدید و طبقه پایین برسد.

مجتمع سقف‌هایی از جنس پنل‌های خورشیدی دارد که امکان استفاده از انرژی خورشیدی را فراهم می‌کند. یک گلخانه نیز در بالای ساختمان وجود دارد که میوه و سبزیجات خانگی را برای ساکنان فراهم می کند.

منبع: www.archdaily.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا