بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی ساختمان آجر پوش

ساختمان آجر پوش تهران پیوندی هنری میان گذشته و امروز

اختصاصی ساختمان آنلاین: در سال ۱۳۹۴ جایزه‌ی جهانی آجر بریتانیا و همچنین جایزه‌ی معمار سال ۱۳۹۴ ایران با عنوان پروژه‌ی تقدیرشده‌ی بخش آپارتمان مسکونی تعلق گرفت به ساختمان مسکونی آجرپوش تهران که در خیابان شهید نفیسی تهران واقع شده است.

این ساختمان که در زیر بنای ۱۱۰۰ متر مربع و به مساحت ۲۴۰متر مربع در بین سال‌های ۱۳۹۱ الی۱۳۹۳ طی دو سال بنا شده است یک تفاوت چشمگیر نسبت به تمام ساختمان‌های شهر و یا بهتر بگویم کشورمان دارد و آن معماری منحصر به‌فردش است که این معماری در نمای خارجی ساختمان مزبور نظر هر عابری را که از مقابل آن عبور می‌کند به خود جلب می‌کند و این پروژه را مستحق دریافت جوایزی که در بالا ذکر شد، کرده است.

 

آقایان شبیر موسوی و امیررضا فاضل معماران این طرح، نمای بیرونی ساختمان را با آجر و با طرحی نوین به شکلی هنری ساخته و پرداخته‌اند، این کار به منظور حفظ هر چه بیشتر حریم خصوصی ساکنان ساختمان صورت گرفته است. البته این طرح، پوشاندن ساختمان با پوسته‌های مشبک گونه آجر، به غیر از حفظ حریم خصوصی به نیازهای دیگر ساختمان مانند؛ کنترل شدت نور، محدودیت دید از بیرون و درون و ساماندهی ظاهر تراس‌ها هم کمک کرده است و نه تنها نمای بیرونی بلکه چنانچه در تصاویر می‌بینید از داخل ساختمان هم نمای بسیار زیبا و خاصی را به آپارتمان بخشیده است‌.

آجر که به عنوان مصالح اصلی در این پروژه دیده می‌شود در دیگر پروژه‌ها مانند خانه‌ی آجر بافت در خیابان جیحون تهران هم به کار گرفته شده است و این نشان از پاسخ‌گویی به نیازهای اقلیمی با استفاده از مصالح بومی در ایجاد بافت‌های متنوع دارد. در این بنا آجرها به گونه‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند که تعداد بازشوها بر حسب انتخاب ساکنان متغییر است و این کار به افزایش میزان نور مورد نیاز ساکنان کمک می‌کند‌، همچنین به محدود کردن دید از ساختمان‌های مقابل که در همسایگی بنا و دارای تراس‌های متعدد هستند نیز کمک می‌کند. طراحی پوسته‌های مشبک آجری به گونه‌ای است که با تغییر زاویه‌ی چرخش آجرها می‌توان جهت تابش خورشید، نور روز و میزان دید آپارتمان‌های مقابل را تنظیم کرد.

استفاده از آجر مزایای دیگری را هم برای این پروژه در بر داشته است و آن راحتی در نصب و جای‌گذاری مصالح توسط کارگران بوده است، البته این نکته نباید فراموش شود که آجر به تنهایی نمایی پویا و زنده را ایجاد می کند و باعث ایجاد ترکیب فوق‌العاده‌ایی از نور و سایه می‌شود و یک بافت رنگی تابلوگونه را ترسیم می‌کند، مانند نمونه‌ی موفق آجرکاری در خانه‌ی حقیقی که در خیابان دولت تهران واقع شده‌‌ است.

به گزارش ساختمان آنلاین: همانطور که گفتیم بیشترین هدف از معماری این بنا بحث محرمیت است که این حفظ حریم حتی در بعضی قسمت‌های نمای داخلی واحدها هم به چشم می‌خورد، از جمله وجود طاقچه‌هایی که بین فضای ستون‌ها به گونه‌ایی طراحی شده‌اند که ضمن اصلاح بی‌نظمی جداره‌ها و مکانی برای قراردادن وسایل تزیینی بر حفظ حریم فضاهای خصوصی نسبت به فضاهای عمومی کمک شایانی می‌کنند. این طاقچه‌ها شبیه هشتی‌هایی است که در معماری مسکونی قدیمی و بومی ایران وجود داشته است و فضای ورودی خانه‌های قدیمی در بافت‌های تهران قدیم را در ذهن تداعی می‌کنند.

در طراحی داخلی واحدها جای قرار گرفتن آشپزخانه در کنار پاسیو؛ به منظور نورگیری مستقیم آشپزخانه و ایجاد تهویه طبیعی و همچنین وجود لبه‌ایی در فاصله میان سطح اولیه نما و پوسته آجری؛ برای قرار دادن فضای سبز و همچنین تمیز کردن شیشه‌ها از بیرون، دو ویژگی خاص دیگر این سبک معماری‌ است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

لازم به ذکر است که این فرم پیچیده در نما در ابتدا برای سازندگان آن چالش‌هایی از جمله؛ قوانین بسیار محدود کننده‌ی شهرداری تهران و… را در بر داشته است اما همانطور که می‌دانیم غلبه بر این چالش‌ها هنر اصلی معمار است برای خلق یک اثر هنری. به هر روی الگوی طرح آپارتمان آجرپوش، الگوی بی‌نظیری بر اثبات این ادعا است که می‌توان با مصالح بومی همچون آجر یک طرح امروزی نوین خلق کرد و میان گذشته و حال پیوندی هنری و نوستالوژی برقرارکرد و این تنها از ذهن خلاق انسان امروز برمی‌آید.‌‌

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا