بلاگمدیریت پروژه و ساخت

نکته‌های کلیدی درباره اجرای BIM در شرکت‌های معماری

اجرای BIM در شرکت‌های معماری

DMA (گروه معماران دیوید میلر) در سال ۲۰۰۸ پس از آگاهی یافتن از ناکارآمدی سیستم کاری خود ( انجام پروژه‌ها بصورت فردی ) تصمیم گرفتند از روش نوین BIM استفاده کنند. اگرچه آن‌ها در انجام این روش به موفقیت رسیدند اما تجربه به آن ها ثابت کرد که برای تغییر روش کار در معماری باید از اصولی مشخص شده پیروی کنند.

دیوید میلر می‌گوید: «روش BIM فرصتی ایجاد کرده‌است تا بتوان به شیوه‌ای سازمان یافته‌تر از قبل عمل کرد. همچنین امکان کنترل کیفیت را به صورت بهینه‌تر فراهم می‌کند و اعتماد به نفس مشتریان را افزایش می‌دهد.»

در سال ۲۰۱۸ کنفرانسی در کشور شیلی تشکیل شد و به بررسی اجرای روش BIM در سال ۲۰۲۰ پرداخت و هفت نکته کلیدی را برای اجرای BIM ارائه کرد. ما در این کنفرانس با یک معمار انگلیسی مصاحبه کردیم که در ادامه، بخش‌هایی از آن آورده شده است.

 

هرچه تعداد کارمندانتان کم‌تر باشند، انجام روش BIM آسان‌تر خواهد بود

طبق گفته‌های دیوید میلر، تغییر روش کار نسبت به استفاده از نرم افزار اهمیت بیشتری دارد بنابراین هرچه تعداد کارکنان اداره کم‌تر باشد، سازگاری با چنین تحولاتی آسان‌تر خواهد بود.

«تیم ما از افراد جوانی تشکیل شده بود که به راحتی با تکنولوژی و روش های جدید کنار آمدند و در طی ده سال پیشرفت چشم‌گیری در زمینه BIM داشتند.»

 

روش BIM

 

مراحل مختلفی را باید طی کنید

دیوید میلر در ادامه راجع به مراحل بلوغی توضیح داد که باید طی شوند.

مرحله اول به اصطلاح تنهایی نام دارد (مربوط به زمانی است که مایل هستید از روش BIM استفاده کنید اما شرکتی که در آن کار می کنید با آن مخالف است).

مرحله دوم غیر رسمی نام دارد ( مربوط به زمانی است که BIM را قبل از رسمی شدن به تنهایی اجرا می‌کنید ).

مرحله سوم، قراردادی نام دارد (مربوط به زمانی است که حداقل شصت درصد از پروژه ها به روش BIM انجام شود).

 

محیط کار خود را اصلاح کنید

همه‌ی کارکنان باید با ساختار کاری مشترک در محیط کار خود سازگار باشند و داده های لازم در دسترس کارکنان قرار گیرد تا بتوانند آن را در اسرع وقت با یکدیگر به اشتراک بگذارند. همچنین محیط کار باید به گونه ای طراحی شود تا امکان سریع ارتباط کارکنان فراهم باشد.

«در روش BIM می‌توان مسئولیت های بیشتری به افراد جوان داد که به رشد و افزایش اعتماد به نفس آن ها کمک می کنند.»

 

شرکت های معماری

 

برای آموزش کارکنان و خرید ابزار سرمایه گذاری کنید

طبق تجربه دیوید میلر، سرمایه گذاری در اجرای BIM به سه بخش سخت افزار (۲۰%)‌ ، نرم افزار (۳۰%) و آموزش کارکنان (۵۰%) تقسیم بندی می‌شود. هزینه‌ی پرداخت شده برای کارکنان تنها به معنای آموزش آن‌ها نیست بلکه باعث حفظ افراد آموزش‌دیده در شرکت می شود.

«شاید نصف هزینه های پرداخت شده برای آموزش کارکنان باشد اما باعث بهبود روابط در شرکت شده و به پیشرفت تیم کمک می‌کند. نیروی کار خوب و فعال به سختی پیدا می‌شود پس در صورت داشتن یک تیم مناسب باید برای حفظ و رشد آن تلاش کنید.»

 

خود را با توجه به اندازه پروژه‌ها محدود نکنید، BIM در تمام مقیاس ها قابل اجرا است

در روش BIM لازم نیست وظایف گسترده‌ای به عهده کارمندان گذاشت و نباید فقط پروژه‌هایی را انجام داد که از ابتدا به تیم سپرده شده‌اند.

«در حقیقت مشخص شده است که روش BIM در پروژ های مرمت و تاریخی بسیار کاربردی است و اندازه پروژه مانعی در اجرای این روش نیست. در واقع تکنیک های استفاده شده در پروژه‌های کوچک با پروژه‌های بزرگ یکسان است.»

 

تمام کارها را با استفاده از یک روش واحد BIM هماهنگ کنید

همه ی کار ها باید  براساس یک راهنمای واحد یا قوانین یکسان انجام شوند تا اطلاعات کار در تمام بخش ها یکسان باشند. معماران دیوید میلر بر اساس استاندارد رسمی انگلیس کار می کنند و از مقررات و فرصت های محلی بهره می‌گیرند.

 

نمونه کارهای معماری

 

استفاده از BIM خلاف خلاقیت نیست

معماران دیوید میلر با استفاده از گونه شناسی (تیپولوژی)، کتابخانه‌هایی ایجاد کرده‌اند و ماژول هایی که با پروژه‌های خاص سازگار هستند را طراحی می‌کنند تا بتوانند فرصت‌های موجود در کانتکست را شناسایی کنند. همچنین الگو‌برداری از این کانتکست برای داشتن مدل‌های غنی و هماهنگ ضروری است. به این ترتیب، طراحی از ماژول‌ها مانند ایجاد طرح‌های تکراری یا همگن نیست زیرا  با داشتن اطلاعات کامل، امکان ایجاد انواع مختلف و متنوعی را برای هر پروژه فراهم می‌کند.

«در عوض این قطعه کیت دیجیتالی فرصتی ایجاد می‌کند تا بخش‌های خلاق پروژه را افزایش دهیم و کارآمد تر از قبل عمل کنیم.»

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا