بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی مجتمع مسکونی باغ نگار

مجتمع مسکونی باغ نگار، نقطه‌ی عطفی در مدرنیته و سنت

اختصاصی ساختمان آنلاین: با اینکه برخلاف گذشته، معماری‌های بسیار از بناها و به ویژه‌ ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی تکراری شده است، اما گاهی پیش می‌آید شاهد خلاقیت‌های جالبی باشیم که چشم‌نواز به نظر می‌رسند. پروژه‌ی مجتمع مسکونی باغ نگار مصداق بارز این ادعاست.

شرکت توسعه مهندسی و معماری و p&b، مجتمع مسکونی باغ نگار را در اصفهان به شکلی ساخته است که باید آن را نقطه‌ی عطفی میان سنت و مدرنتیه بدانیم. در عین حالی که تلاش شده است روح و جان فضای معماری سنتی ایران در آن دیده شود، اما از فضاها و المان‌های مدرن نیز غافل نبوده‌اند.

مسئول معمار این پروژه که در کوی باغ نگار از خیابان میر اصفهان قرار دارد پگاه رضایی است و طراحی آن از سال ۹۳ تا ۹۵ و ساخت آن از ۹۳ تا ۹۶ به طول انجامیده است. زیربنای مجتمع مسکونی باغ نگار ۱۸۷ متر مربع و بنای کلی آن ۸۱۵ متر مربع است. برای ساخت این مجتمع مسکونی ۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

پروژه‌ی مسکونی باغ نگار اصفهان توانسته است مقام اول بیست و ششمین دوره‌ی مسابقات جامعه‌ی معماری جهان در سال ۲۰۱۷ را از آن خود کند.

باغ نگار یا باغ نگارستانی باغی قدیمی و کهن در اصفهان است که مساحت این باغ بزرگ بیش از ۸۵ هکتار بوده و بلوار آیینه تا کوی باغ نگار ادامه داشته است. اما امروز همین باغ الهامی شده است برای پروژه‌ی مجتمع مسکونی باغ نگار و یک بار دیگر این باغ به سبکی جدید در یک پروژه‌ی مسکونی نزده شده است.

خواسته‌ی کارفرما این بوده است که متراژ واحدهای این مجتمع شمالی جنوبی بزرگ باشد، اما طراحان و سازندگان مجتمع مسکونی باغ نگار اصفهان با محدودیت‌های زیادی از جمله زیربنای کم ساختمان روبه‌رو بودند. ولی برای حل این مشکل پلان نهایی دارای پنج واحد ۱۳۰ متری است که کمترین پرتی را در فضا دارد.

نکته‌ی جالب در معماری مجتمع مسکونی باغ نگار اصفهان این است که کارفرما دو واحد را برای خود می‌خواسته و همین موضوع سبب شده است تا معماران پروژه با ایده‌ای جدید پیش بروند. آنها به جای فضای در نظر گرفته شده برای انباری‌ها در زیرزمین، بنایی را به سبک گودال باغچه‌های قدیم ساخته‌اند و انباری در پشت بام تعبیه شده است.

اما اجرای این ایده به همین سادگی هم نبوده است. اول مشکل نورگیری و دوم مشکل خروجی فاضلاب از جمله چالش‌های جدی معماران این پروژه بوده است. بنابراین تصمیم می‌گیرند گودال بغچه در انتهای فضای پارکینگ ساخته شود که نورگیری بهتری دارد. از سوی دیگر برای تقویت نورگیری در دیوارهای جنوبی پنجره‌هایی در نظر گرفته شده است که نور را به سمت زیر زمین هدایت می‌کنند.

اما اجرای این کار خیلی هم ساده نبوده است و بهترین گزینه برای انجام این هدف، استفاده از گره‌چینی سنتی اصفهان و متریال جدیدی به نام کانفولیت و پودر سنگ است که به مراتب نسبت به فلز، چوب و کامپوزیت، ویژگی‌های بهتری دارد. استفاده از گره‌چینی به خوبی باعث شکست نور و هدایت به سمت زیرزمین شده است.

اما این تمام ماجرا نیست. ذوق هنری و خلاقیت تیم معمار مجتمع مسکونی باغ نگار اصفهان باعث شده است تا از شیشه‌های نشکن و رنگی در بین گره‌چنیی استفاده شود که به صورت کشویی به سمت پایین می‌آیند و امکان حذف و نصب مجدد آنها وجود دارد. ضمن اینکه امکان جایگزین کردن این پنجره‌ها با متریال دیگر وجود دارد.

به گزارش ساختمان آنلاین: گودال باغچه در ارتفاع ۳٫۶ متری از سطح زمین ساخته شده است و در آن باکس گل، درخت و آب‌نما به چشم می‌خورد و مطابق انتظار در فصول گرم سال بهترین مکان برای لذت بردن از خنکی طبیعی است. برای جذب بیشتر نور تمام در و پنجره‌های زیرزمین به سمت حیاط به صورت یک تکه و بدون هیچ گونه جرزی از کف تا سقف تعبیه شده‌اند.

برای حل مشکل خروجی فاضلاب نیز از سپتیک تانک استفاده شده است.

در مورد نمای بیرونی مجتمع مسکونی باغ نگار اصفهان به خوبی می‌توان سبک سنتی اصفهان را مشاهده کرد. در واقع از معماری درون‌گرا استفاده شده است که نمایی ساده و یکنواخت دارد و بیشتر به دکوراسیون و جزئیات داخلی بها داده شده است. از همین روی نمای خارجی پروژه سبک سنتی دارد و دکوراسیون داخلی لوکس و مدرن است.

جالب اینجاست که خیلی‌ها از بیرون فکر می‌کنند با یک خانه‌ی واقعا سنتی و قدیمی روبه‌ور هستند ولی نمی‌دانند در فضای داخل از طراحی مدرن، سنگ‌های اصیل مرمر و دیگر مصالح گران‌قیمت و زیبا استفاده شده است.

اگر به طراحی بیرونی طبقه‌ی چهارم دقت کنید برجستگی را می‌بینید که در نمیا شمالی ایجاد شده و این موضوع به دلیل محدودیت‌های شهری بوده است. در این پخ از شیشه‌های دوبل و لمینت استفاده شده و زاویه‌ی ان ۴۵ درجه است. این پخ در بخش آشپزخانه و اتاق‌ها به وجود آمده است و ترفند به‌کار گرفته کمک کرده تا نه تنها نمای زیبایی به وجود آید بلکه ساختمان‌های مجاور هیچ گونه دیدی نداشته باشند. در سقف هر واحد از صفحات کشسان استفاده شده است تا موضوع طبیعت فراموش نشود.

یکی از ویژگی‌های منحصربفرد مجتمع مسکونی باغ نگار اصفهان، طراحی جالب و جذاب پارکینگ است که در نگاه اول به عنوان پارکینگ دیده نمی‌شود. چرا که با گل‌آرایی انجام شده و سبک معماری به کار رفته در شبکه‌های میان پارکینگ و گگودال بغچه کاملا با فضایی زیبا و سنتی روبه‌رو هستیم و گل‌ها به خوبی دود ناشی از خودرورها را می‌گیرند. در واقع پارکینگ فضایی برای استراحت‌های کوتاه در نظر گرفته شده و برای ساخت جان پناه از آجرهای مقاوم و ایجاد شبکه‌ی تیرآهنی استفاده شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا