بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی معماری دفتر مرکزی آذران

معمار:

رضا شریفی تهرانی،سینا نجفی

موقعیت:

تهران

سال پروژه:

۲۰۱۳،۲۰۱۷

 

معرفی و بررسی معماری دفتر مرکزی آذران

اختصاصی ساختمان آنلاین: ساختمان اداری آذران واقع درمیدان ونک، خیابان خدامی در زمینی به وسعت ۶۱۰ مترمربع واقع شده است. این بنا شامل ۱۳ طبقه – همکف، ۸ طبقه روی آن و ۴ طبقه زیرزمین- با زیربنای تقریبی ۶۳۵۰ مترمربع که به عنوان دفتر مرکزی شرکت سازه ­های صنعتی آذران استفاده می شود در بین سال­ های ۱۳۹۱-۱۳۹۵ ساخته شده است.

لابی ورودی، حیاط و برخی فضاهایی که نیازمند ارتباط ساده ­تر با بیرون هستند، در همکف ساختمان قرار دارند؛ طبقات اول تا پنجم به اتاق­ ها و سالن­ های باز اداری و فضاهای وابسته به آن اختصاص دارند؛ سالن جلسات، کتابخانه، مرکز انفورماتیک و… در طبقه ششم و فضاهای مدیریتی در طبقات هفتم و هشتم قرار دارند. موتورخانه در قسمت شمالی بام قرار دارد و پارکینگ­ ها و بخشی از فضاهای تاسیساتی در زیرزمین ­ها مستقر شدند؛ به استثنا­ی زیر زمین اول که فضای رستوران و آشپزخانه در آن واقع است.

معماران این پروژه آقایان رضا شریف تهرانی و سینا نجفی و کارفرما – شرکت سازه‌های صنعتی آذران – که خود مجری پروژه‌های عمرانی است و نیز به‌طور تخصصی در زمینه طراحی و اجرای سازه‌های فلزی و بتنی فعالیت دارد در طراحی این ساختمان سعی برآن داشتند که عناصر شاخص سازه‌ای و ساختاری را به عنوان جزئی تفکیک‌ناپذیر و نمایان در فضا تعریف کنند؛ و برای انجام این کار، دیوارهای برشی درلابی، دیوارهای حیاط  که با بتن شکل گرفتند، و ستون فلزی نمای جنوبی با جزئیات و اتصالات نمایان در نماها و طبقات مختلف طراحی کردند. به ­طوری ­که فضایی لوکس و شیک، محیطی آرام با نوری ملایم و طبیعی و فضایی شفاف و گرم را تشکیل داده­است که نظر هر بیننده را به خود جلب می­ کند.

بیرونی با وقار و ساده

در نمای بیرونی، با ساختمانی بدون تجمل و فرم‌گراییِ صرف و انجام بازی‌های حجمی روبرو هستیم، در واقع با ساختمانی بی‌تکلف و بی ­پیرایه و دو راز فرم­ های کاذب و بی ­ربط که این روزها در نمای بسیاری از ساختمان‌ها قابل رؤیت است و در قریب به اتفاق موارد انگار مقصودشان چیزی جز نمایش نیست؛ و بیشتر مواقع هم نسبتی با آنچه بناست درونشان در جریان باشد هم ندارند.

نمای ساختمان، سادگی، وقار و سنگینی یک ساختمان اداری را داراست و درعوض آن سعی شد، دانه‌بندی‌های درشت و سالن‌های اداری باز که در پشت نماهای اصلی ساختمان قرار گرفته بودند بیشترین استفاده را از پتانسیل‌های نور خورشید و طراحی نما ببرند.

در این پروژه همچنین سعی شده است که کمترین استفاده از منابع طبیعی و انرژی‌های تجدیدناپذیر برده شود و حداقل استفاده از آلاینده‌ها و تصفیه و پالودن آنها، لحاظ شود و برای کاربردی کردن این هدف از مواد و مصالح مصنوعی به جای مواد طبیعی (برای مثال، سرامیک به جای سنگ) استفاده شد، طراحی نورپردازی به جای طراحی جنرال به‌طور موضعی انجام شد، و انتخاب چراغ‌ها و تأسیسات الکترونیکی نیز به منظور به­ حداقل رسانیدن مصرف انرژی صورت گرفت و همچنین تصفیه‌خانه ای در زیرزمین چهارم که آب مصرفی فلاش‌تانک‌ و آبیاری فضای سبز را تأمین می‌کند، استفاده شد. همه ­ی این اقدامات در این ساختمان اداری برای استفاده از انرژی های نو و کاهش آلودگی های زیست محیطی صورت گرفت.

مصالح به کاررفته در این ساختمان اداری عبارت است از:

– بتن نمایان در محوطه ورودی و لابی
– فریم استیل ضدخش، شیشه دو جداره لمینیت شده و سرامیک فشرده با ابعاد بزرگ در نماهای شهری
– کناف با سیستم اجرای خشک برای دیوارهای جداکننده
– پارتیشن از ترکیب فلز و شیشه
– چوب در برخی مبلمان‌ها

درونی لوکس و تجملی

در طراحی داخلی، فضای معماری با عناصر محدود تعریف می شود و با ترکیب مناسب دیوارها، ستون‌ها، کف‌ها و سقف به هویت و کیفیت موردنظر دست می‌یابد و شرایط لازم را برای ایجاد محیطی مانوس‌، مفید و قابل استفاده، زیبا و خوشایند، امن و مستحکم برای انجام همه فعالیت‌ها و شرایط مختلف زندگی فراهم می‌آورد.

دیوارها و ستون‌ها علاوه بر محدود کردن و تقسیم فضاها، اصلی‌ترین عناصر در طراحی داخلی هستند که در مقابل دید ما قرار می‌گیرند و بر احساس و ادراک ما از فضا تاثیر تعیین‌کننده‌ای دارند. دیوارها تداوم بصری و حرکت در بین فضاها را ممکن می­سازند.

به گزارش ساختمان آنلاین: در طراحی داخلی ساختمان اداری آذران سعی بر آن بود که هرج مرج بصری به حداقل برسد و با فضاهایی باز که لازمه ­ی ساختمان­ های اداری است محیط شلوغ و معمولاً درهم‌ریخته فضاهای اداری آرام‌تر و دلپذیرتر به ­نظر برسد. به این منظور سعی بر آن شد، استفاده از تنوع مواد و رنگ به حداقل ممکن برسد. این نکته در طراحی مبلمان ثابت و متحرک و پرداخت جزئیات فضاها نیز به عنوان اولویت نخست در طراحی داخلی مدنظر قرار گرفت.

خلوص و شفافیت فضاها، ایجاد فضاهای کاری جمعی را تقویت و روحیه همکاری در ایجاد محیطی دلپذیر را سبب می­شود، از ­این­ رو فضای داخلی ساختمان آرامش را به کاربران آن القا می­کند. استفاده از نور مناسب و نورپردازی مصنوعی موضعی، استفاده از فضای سبز داخلی جهت تلطیف فضاها و… نیز از مواردی هستند که در طراحی داخلی دفتر اداری آذران به آن توجه ویژه ­ای شده ­است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا