بلاگراه و نقشه برداری

انواع، کاربردها و دلایل اهمیت سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS)

امروزه بخش عمده‌ای از تجارت جهانی و جابه‌جایی کالاها، از طریق دریا و با کمک کشتی‌های غول‌پیکر انجام می‌شود. همچنان که اقتصاد جهانی بزرگتر شده و حجم مبادلات بالاتر می‌رود، تعداد کشتی‌های فعال در اقیانوس‌ها و دریاها نیز افزایش می‌یابد. تراکم کشتی‌ها و حجم عبور و مرور در برخی نقاط مثل خلیج فارس و دریای چین و دریای سرخ چنان بالاست که هر لحظه، امکان برخورد کشتی‌ها با یکدیگر وجود دارد. برای پیشگیری از این حوادث، مجموعه‌ای از قوانین بین‌المللی همچون آیین‌نامه‌ی سولاس تدوین شده است.  از جمله مواردی که در آیین‌نامه‌ی سولاس (مهم‌ترین معاهده بین‌المللی افزایش ایمنی در کشتیرانی) با هدف حفظ ایمنی جان انسان‌ها در دریا، بر آن تاکید زیادی شده، تجهیز انواع شناورهای دریایی به سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) است.

AIS درواقع مخفف Automatic Identification System است. اصلی‌ترین وظیفه‌ی سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) رد و بدل اطلاعات بین یگان‌های شناور با یکدیگر و در عین حال با ساحل می‌باشد. در این یادداشت به‌اختصار در بخش‌های مختلف درباره‌ی این سیستم توضیح می‌دهیم، دلایل اهمیت آن را روشن می‌سازیم و همچنین به‌طور کلی ضمن دسته‌بندی انواع مختلف، پیرامون آن‌ها صحبت می‌کنیم.

مزایای سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS)

اسفاده از این سیستم مزایای مختلفی دارد. در این بخش به‌اختصار به چند مورد از مهم‌ترین مزیت‌های سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) اشاره خواهیم داشت. سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) شناسایی یگان‌های شناور توسط سایر شناورها را تسهیل می‌کند. دیگر مزیت آن ساده‌سازی رهگیری شناورهای سطحی است و مبدا و مقصد هر کشتی و مسیر حرکت آن به آسانی قابل تشخیص است. این سیستم همچنین به‌خوبی اطلاعات ضروی را بین کشتی‌ها تبادل می‌کند.

 

سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS)

 

علاوه بر مزایایی که ذکرشد، می‌توان به خودکار بودن این سیستم نیز به‌عنوان یک ویژگی کاربردی دیگر اشاره کرد که ضمن صرفه‌جویی در به‌کارگیری نیروی انسانی، باعث پیشگیری از بروز خطاهای انسانی نیز خواهد شد. کاهش ترافیک روی مدارهای VHF را از دیگر ویژگی‌های مهم این سیستم اتوماتیک می توان برشمرد. به‌طور کلی، سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) نقش به‌سزا و چشمگیری در افزایش اطلاعات فرمانده‌هان و کاپیتان‌های انواع شناورهای در حال حرکت، از وضعیت پیرامونیشان ایفا می‌کند.

نحوه‌ی عملکرد سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS)

در این بخش به‌اختصار، ضمن پرهیز از پیچیدگی‌ها و جزئیات کلافه‌کننده و با زبانی ساده عملکرد سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) را توضیح می‌دهیم. یک سیستم شناسایی اتوماتیک به‌طور کلی یک فرستنده‌ی VHF، دو گیرنده‌ی VHF TDMA، سنسورها، سیستم‌های استاندارد ارتباط مخابرات الکترونیکی و یک گیرنده‌ی VHF DSC را شامل می‌شود.

علاوه بر آن‌چه گفته شد، از جمله دیگر مواردی که در یک سیستم شناسایی اتوماتیک اهمیت فراوانی دارد دریافت موقعیت و اطلاعات زمانی مدنظر است. این امر باید با دقت بالایی همراه باشد. دریافت این اطلاعات معمولاً با یک گیرنده‌ی GPS/GNSS که در سیستم تعبیه شده است، ممکن می‌گردد.

 

سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS)

انواع اطلاعات در سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS)

انواع اطلاعات در سیستم شناسایی اتوماتیک به سه دسته‌ی اطلاعات ثابت، اطلاعات متغیر و اطلاعات مرتبط با نحوه‌ی حرکت کشتی تقسیم می‌شود. مقصود از اطلاعات ثابت اطلاعاتی است که پس از نصب دستگاه در آن ثبت می‌شوند و تنها در شرایط لازم باید اصلاح شوند.

اطلاعات متغیر همان اطلاعات دینامیک در AIS است که به‌طور مداوم در تغییرند و در زمان روشن بودن دستگاه دائماً اصلاح می‌شوند. مقصود از اطلاعات مرتبط با حرکت کشتی نیز اطلاعاتی نظیر زمان حرکت، زمان رسیدن به مقصد، مسیر حرکت و… است. در ادامه هر کدام از این سه دسته را به ‌تفکیک و اجمالاً بررسی می‌کنیم.

 

سیستم شناسایی

اطلاعات ثابت در سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS)

همان‌طور که ذکر شد، اطلاعات ثابت اطلاعاتی هستند که تنها در شرایط لازم تغییر می‌کنند. مقصود از شرایط لازم تغییر در ساختار کشتی است. از جمله‌ی این اطلاعات می‌توان به کد MMIS، نام، Call Sign، شماره‌ی IMO، طول و عرض شناور و محل نصب GPS روی کشتی اشاره کرد.

اطلاعات متغیر در سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS)

اطلاعات متغیر، همان‌طور که اشاره شد، در حین روشن بودن دستگاه به‌طور مداوم تصحیح می‌شوند. از اطلاعات متغیر یا دینامیک می‌توان به موقعیت یگان، زمان جهانی UTC، مسیر حرکت نسبت به کف دریا یا COG، سرعت حرکت نسبت به کف دریا یا SOG، راه جایرو یا Heading، سرعت گردش شناور یا ROT و وضعیت کشتی به ‌لحاظ قوانین راه اشاره کرد.

مقصود از وضعیت کشتی از نظر قوانین راه، در حال حرکت بودن آن، در لنگر بودن آن و… است. از دیگر وضعیت‌ها از نظر قوانین راه می‌توان به حالت خارج از کنترل، محدودیت در مانور، محدودیت با توجه به آب‌خور، متصل به بویه، در حال انجام ماهی‌گیری و… اشاره کرد.

 

اطلاعات متغییر

اطلاعات مرتبط با برنامه‌ی حرکت کشتی در سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS)

اطلاعات مرتبط با حرکت کشتی، سومین دسته از اطلاعاتی هستند که توسط سیستم شناسایی اتوماتیک مبادله می‌شوند. از جمله این اطلاعات می‌توان به آبخور کشتی(فاصله سطح آب تا پایین‌ترین قسمت شناور)، مقصد تعریف‌شده برای شناور، زمان رسیدن به مقصد، مسیرهای حرکت، نقاط چرخش و کالا و مواد خطرناک در کشتی اشاره کرد. کالا و مواد خطرناک در کشتی در دسته‌بندی‌های مختلفی ارزیابی می‌شوند که عمده‌ترین آن‌ها عبارتند از: کالای خطرناک یا DG، کالای زیان‌رسان یا HG، کلای مضر برای محیط دریاها یا MP.

علاوه بر اطلاعات ذکرشده، که در سه دسته‌ی ثابت، متغیر و مربوط به حرکت قرار گرفتند، سیستم در صورت نیاز می‌تواند اطلاعات اضافه‌ای را نیز در قالب پیام کوتاه به یک یگان مشخص یا به کلیه‌ی یگان‌ها ارسال کند. این پیام کوتاه از ۱۵۸ کاراکتر تجاوز نمی‌کند.

 

برنامه حرکتی کشتی

مدل‌های سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS)

سیستم‌های شناسایی اتوماتیک معمولا دستگاه‌های مختلفی را شامل می‌شوند و در تمام این دستگاه‌ها از پروتکل‌های AIS استفاده شده است. این دستگاه‌ها همچنین به استانداردهای عملکرد بین‌المللی نیز پایبندند. تعریف استاندارهای عملکرد بین‌المللی و نیز پایبندی به آن به یکپارچگی سراسری سیستم AIS جهانی می‌انجامد. در ادامه، انواع کلاس‌ها و دستگاه‌های AIS را به‌اختصار بررسی می‌کنیم.

 

سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS)

کلاس A سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS)

سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) با به‌کار گفتن SOTDMA کار می‌کند. کلاس A از جمله دستگاه‌های توصیف‌شده در استاندارهای سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) است. واحدهای این کلاس با رادار کشتی ارتباط برقرار می‌کنند. از این واحدها انتظار می‌رود که نمایش یکپارچه‌ای روی صفحه داشته باشند.

استفاده از ویژگی‌های پیشرفته‌ی انتخابی و نیز برقراری ارتباط با سیستم‌های مختلف کشتی از دیگر ویژگی‌هایی است که از این سیستم‌ها انتظار می‌رود. واحدهای کلاس A در AIS در فواصل زمانی ۲ ثانیه تا ۳ دقیقه گزارش‌های خود را ارسال می‌کنند. مدت زمان ارسال گزارش در این واحد به سرعت کشتی و میزان روشن شدن آن بستگی دارد.

سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS)

کلاس BSO در سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS)

این کلاس نیز در سیستم AIS باید دارای نمایشگری یکپارچه باشد. برقراری با بخش‌های مختلف کشتی باید از طریق کلاس BSO برقرار گردد. این ارتباط باید در ۱ وات یا ۵ وات صورت بپذیرد. از دیگر ویژگی‌های این کلاس آن است که واحدهای SO در این کلاس، در فواصل زمانی دو ثانیه تا ۳ دقیقه گزارش‌های خود را ارسال می‌کنند.

کلاس BSC در سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS)

واحدهای کلاس BSC در سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) برخلاف دو کلاس قبلی، نیازی به نمایش یکپارچه ندارند، با این حال واحدهای این کلاس امکان اتصال به اکثر سیستم‌های نمایش را دارا می‌باشند. انتقال واحدها در کلاس BSC در عرض ۲ وات صورت می‌پذیرد.

نرخ پیش‌فرض انتقال برای کلاس BSC در AIS هر ۳۰ ثانیه یک‌بار است، اما این نرخ می‌تواند با توجه دستورالعمل‌های ارائه‌شده در ایستگاه‌های پایه و یا با توجه به سرعت کشتی مقدار متفاوتی داشته باشد. این کلاس انواع پیام‌های ASC را دریافت می‌کند. همچنین تعبیه شدن تجهیزات یکپارچه‌ی GPS نیز برای کلاس BSC در سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) ضروری است.

 

سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS)

AIS SART

AIS SART از دیگر انواع سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) به‌شمار می‌رود. از برجسته‌ترین ویژگی‌های این واحدها آن است که فاقد گیرنده‌اند. AIS SART عمل انتقال را با عواملی ناگهانی نظیر ارائه‌ی گزارش موقعیت و تدوین پیام متنی انجام می‌دهد. انتقال واحدها در AIS SART در عرض ۱ وات صورت می‌پذیرد. این دستگاه باید پس از استقرار قادر باشد تا به‌مدت ۹۶ ساعت کار کند.

سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) ساحلی

سیستم‌ شناسایی اتوماتیک (AIS) ساحلی در مراکز قانونی ساحلی نظیر گارد ساحلی نصب شده و توسط این مراکز به‌کار گرفته و اداره می‌شود. استفاده از این سیستم در مناطق ساحلی نقش به‌سزایی در تامین و افزایش هرچه بیشتر امنیت در خطوط ساحلی دارد.

سیستم AIS ساحلی از نظر هزینه، معمولا گران‌قیمت است. هم ساخت و هم نگهداری از این سیستم، هزینه‌بر ارزیابی می‌شود. با این حال همان‌طور که گفته شد اهمیت آن، مخصوصاً به‌منظور تامین امنیت منطق ساحلی، قابل چشم‌پوشی نیست. یک سیستم AIS ساحلی معمولاً چیزی در حدود ۵۰ ناتیکال مایل را پوشش می‌دهد. به‌طور کلی محدوده‌ی تحت پوشش یک سیستم شناسایی اتوماتیک ساحلی تابع پارامترهایی نظیر محل نصب، ارتفاع آنتن و… می‌باشد.

 

سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS)

سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) کمک‌ناوبری

AIS کمک‌ناوبری از دیگر انواع مهم سیستم شناسایی اتوماتیک است. این سیستم به‌منظور شناسایی موقعیت بویه‌ها و آن‌گاه ارسال موقعیت‌های شناسایی‌شده برای نمایش در سیستم‌های نقشه و رادار به‌کار گرفته می‌شود. علاوه بر این ، از AIS کمک ناوبری می‌توان برای انتقال اطلاعات هواشناسی و هیدرولوژیکی نیز استفاده کرد.

همانند اطلاعات مربوط به موقعیت بویه‌ها، اطلاعات هواشناسی و اطلاعات هیدرولوژیکی نیز از اهمیت به‌سزایی برخوردارند. انتقال مناسب این اطلاعات به‌واسطه‌ی AIS کمک ناوبری می‌تواند در تامین امنیت ناوبری نقش چشمگیری داشته باشد.

به‌طور معمول، یک AIS کمک ناوبری با توان‌های مختلفی عمل می‌کند. این توان‌ها معمولاً چیزی بین ۱ وات تا ۱۲.۵ وات در نظر گرفته می‌شود. نرخ انتقال نیز برای این سیستم‌ها چیزی بین ۱ تا ۳ دقیقه ارزیابی می‌گردد.

 

ناوبری

سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) ماهواره‌ای

AIS ماهواره‌ای نقش مهمی در ترافیک جهانی دریایی ایفا می‌کند و نتایج بی‌سابقه‌ای را در این زمینه ارائه داده است. مهم‌ترین برنامه‌های AIS ماهواره‌ای را می‌توان در چهار دسته‌ی مانیتورینگ کشتی، امنیت، محیطی و جست‌وجو و نجات تقسیم‌بندی کرد.

به‌طور کلی، استفاده از AIS ماهواره‌ای به‌منظور ردیابی و نیز نظارت بر ترافیک دریایی و کنترل آن اهمیت فراوانی دارد و در سطح دنیا فراگیر است. AIS ماهواره‌ای را به‌صورت S-AIS نیز نشان می‌دهند. در ادامه به معرفی برخی از مزیت‌ها و کاربردهای AIS ماهواره‌ای خواهیم پرداخت.

کاربردهای AIS ماهواره‌ای

کنترل آلودگی توسط AIS

کنترل آلودگی از جمله مهم‌ترین کاربردهای سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) ماهواره‌ای است. بررسی موقعیت‌های ثبت‌شده در logbooks توسط مسئولین ذی‌ربط به شناسایی آلودگی‌ها و در نتیجه کنترل آن‌ها می‌انجامد. کنترل آلودگی در AIS ماهواره‌ای نقش به‌سزایی در مقابله با تخلیه‌های ممنوعه توسط کشتی‌ها و جلوگیری از وقوع چنین مواردی دارد.

مسیریابی کشتی توسط AIS

مسیریابی کشتی از دیگر کاربردهای AIS ماهواره‌ای است. AIS ماهواره‌ای با فراهم کردن نوعی قابلیت نظارت جهانی برای کشتی‌ها، به مسیریابی آن‌ها کمک می‌کند. این سیستم نسبت به سایر سیستم‌های ردیابی مزیت‌های بیشتری دارد.

امنیت کشتی در مسیریابی حتی در اقیانوس‌های باز که کشتی‌ها در معرض خطرات بالایی قرار می‌گیرند نیز توسط AIS ماهواره‌ای تامین می‌گردد؛ این خطرات در اقیانوس‌های باز می‌تواند ناشی از شرایط آب و هوایی یا شرایط اقیانوسی باشد.

مسیریابی

مقابله با فجایع طبیعی توسط AIS

سیستم‌های راداری و ردیابی سنتی و نیز سیستم‌های نظارتی ساحلی قدیمی با بروز بلایا و فجایع طبیعی و یا گسترش و شدت یافتن مشکلات آب و هوایی، معمولاً دچار اختلال می‌شوند؛ حال آن‌که سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) ماهواره‌ای یا S-AIS حتی در چنین شرایطی با پوششی مناسب، شرایط لازم را برای نظارت بر منطقه فراهم می‌سازد.

این سیستم همچنین در صورت بروز فجایع طبیعی می‌تواند به‌منظور اجرای عملیات جست‌وجو و نجات کارآمد باشد. در صورت بروز یک فاجعه‌ی طبیعی، AIS ماهواره‌ای می‌تواند به پیدا کردن بازماندگان احتمالی کمک کند. همچنین نقش این سیستم در بهبود محدوده‌ی جست‌وجو نیز غیر قابل انکار است.

 

 (AIS)

شناسایی مناطق آلوده به بیماری‌های خطرناک توسط AIS

از دیگر مزیت‌های سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) ماهواره‌ای این است که می‌توان از آن به‌منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های عفونی و خطرناک نیز استفاده کرد. این سیستم می‌تواند کشتی‌هایی را که در نقاط داغ آلودگی حضور دارند شناسایی کند. شناسایی مکان‌های آلوده به بیماری نقش به‌سزایی در اعتبارسنجی مسیر تعیین‌شده برای یک کشتی دارد.

نظارت بر قطب شمال توسط AIS

از دیگر ویژگی‌های درخور توجه AIS ماهواره‌ای، نظارت بر قطب شمال است. هرچند قطب شمال منطقه‌ای دوردست به‌شمار می‌رود، اما این سیستم به‌خوبی آن را تحت نظر می‌گیرد. این در حالی است که سیستم‌های راداری قدیمی در تشخیص و نظارت بر این منطقه با مشکلات مختلفی مواجه بودند و محدودیت‌های مختلفی داشتند.

 

قطب شمال

حوزه‌های کلی به‌کارگیری AIS ماهواره‌ای

از جمله برجسته‌ترین ویژگی‌ها AIS ماهواره‌ای آن است که می‌تواند در حوزه‌های گوناگونی کاربردی باشد. از جمله مهم‌ترین حوزه‌ها در این زمینه می‌توان به خدمات ایمنی دریایی، خدمات انتظامی، خدمات جست‌وجو و نجات، خدمات نظارت بر دریانوردی، خدمات محیطی، خدمات ایمنی دریایی و خدمات مدیریت ناوگان اشاره کرد.

در بخش قبل، به‌منظور روشن ساختن اهمیت سیستم شناسایی اتوماتیک ماهواره‌ای در بخش‌های مختلف، از برخی از مهم‌ترین کاربردهای آن نام برده شد.؛ حال در ادامه با صورت‌بندی کلی آن‌چه پیشتر به‌صورت جزئی بیان کردیم، هر کدام از دسته‌بندی‌های مربوطه را در حد امکان توضیح می‌دهیم.

 (AIS)

خدمات نظارت بر دریانوردی و خدمات ایمنی توسط AIS

مقصود از خدمات نظارت بر دریانوری نظارت بر کشتی‌ها در مناطق و محدوده‌های حساس است. نظارت بر دریانوری توسط سیستم شناسایی اتوماتیک ماهواره‌ای می‌تواند نقش پررنگی در کنترل و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر ایفا کند. امروزه با توجه به اهمیت کتمان‌ناپذیر امنیت در محدوده‌های حساسی همانند مناطق مرزی، استفاده از این سیستم در کنترل مرزی یک ضرورت به‌شمار می‌شود.

منظور از خدمات ایمنی توسط سیستم شناسایی اتوماتیک ماهواره‌ای، پشتیبانی از عملیات امنیتی است. پشتیبانی از عملیات امنیتی به‌لحاظ بالا بردن سطح امنیتی فعالیت‌ها ضروری است. همچنین، خدماتی نظیر نظارت بر ترافیک یا نظارت بر ناوبری شناورها نیز از جمله‌ی این خدمات محسوب می‌شود. علاوه بر این موارد، مدیریت ترافیک شناورها نیز می‌تواند از جمله خدمات درخور توجهی باشد که در این دسته جای می‌گیرد.

 

دریانوردی

خدمات جست‌وجو و نجات و خدمات انتظامی توسط AIS

درباره‌ی خدمات جست‌وجو و نجات به‌واسطه‌ی سیستم شناسایی اتوماتیک ماهواره‌ای پیشتر توضیحاتی ارائه شد. به‌طور کلی، AIS ماهواره‌ای می‌تواند نقش موثری در پیدا کردن بازماندگان پس از وقوع یک بلای طبیعی داشته باشد. نقش این سیستم در تعیین محدوده‌ی جست‌وجو نیز کلیدی است.

علاوه بر این، سیستم شناسایی اتوماتیک ماهواره‌ای، نقش به‌سزایی در خدمات انتظامی دارد. اهمیت خدمات انتظامی و ارتباط مستقیم آن با بهبود هرچه بیشتر شرایط امنیتی، امروزه بر هیچ‌کس پوشیده نیست. مقصود از خدمات انتظامی اقداماتی نظیر مقابله با دزدان دریایی، جلوگیری از ماهی‌گیری غیرقانونی و… است. اجرای قوانین ملی، اجرای قوانین بین‌المللی و حمایت از عملیات مختلف اجرایی نیز در دسته‌ی خدمات انتظامی جای می‌گیرد.

 

خدمات انتظامی

خدمات محیطی و خدمات مدیریت ناوگان توسط AIS

نقش سیستم شناسایی اتوماتیک ماهواره‌ای در خدمات محیطی نیز کلیدی است. از جمله مهم‌ترین خدمات محیطی می‌توان به نظارت بر حمل محموله‌های خطرناک و زیان‌آفرین، مقابله و جلوگیری از آن اشاره کرد. همچنین مواردی نظیر مقابله با آلودگی، مثل آلودگی‌های ناشی از شناورها نیز از جمله خدمات محیطی مهم سیستم‌های شناسایی اتوماتیک ماهواره‌ای به‌شمار می‌رود.

امروزه خدمات مدیریت ناوگان AIS،‌ برای کاربری‌های تجاری نیز جایگاه خود را پیدا کرده و در این زمینه، از اهمیت فراوانی برخوردار است. امروزه از عمده‌ترین کاربران تجاری که به این دسته از خدمات وابسته‌اند می‌توان به شرکت‌های کشتی‌رانی و صاحبان آن‌ها اشاره کرد.

 

خدمات محیطی

معرفی MarineTraffic

مارین ترافیک یکی از بهترین ابزارها به‌منظور رصد آنلاین وضعیت ترافیکی دریایی در نقاط مختلف جهان است. مارین ترافیک به بزرگ‌ترین شبکه از گیرنده‌های AIS متصل می‌شود و مهم‌ترین بنادر و مسیرهای حمل و نقل دریایی را در بر می‌گیرد و پوشش می‌دهد. این قابلیت، هم در قالب یک وبسایت اینترنتی و هم در قالب یک اپلیکشین اندرویدی قابل استفاده است. سایت مارین ترافیک وضعیت ترافیک دریایی را در نقاط مختلف دنیا به‌شکل آنلاین نمایش می‌دهد.

در اپلیکیشن نیز، کاربر می‌تواند تمام بنادر، قایق‌ها، کشتی‌ها و… که در اطرافش وجود دارند را جست‌وجو و مشاهده کند. جالب است بدانید که بیش از صدهزار کشتی به‌طور روزانه موقعیت خود از طریق مارین ترافیک گزارش می‌کنند. همچنین پخش انیمیشن مسیر حرکت کشتی‌ها هم از طریق این اپلیکیشن ممکن است.

علاوه بر ویژگی‌ها ذکرشده، مشاهده‌ی وزش باد، پیش‌بینی ۴۸ ساعته‌ی وزش باد روی نقشه، مشاهده‌ی شرایط کنونی بنادر و زمان تخمینی ورود قایق‌ها و کشتی‌ها، شرایط ورود و خروج برای بیشتر از چهارهزار بندر و اسکله، مشاهده‌ی ۱.۵ میلیون عکس از فانوس‌های دریایی، بندرها و کشتی‌ها و… از دیگر امکاناتی است که توسط این اپ در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

 

MarineTraffic

جمع‌بندی

می‌دانید که مقدار قابل توجهی از سطح کره زمین، سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، با آب پوشانده شده است و درصد فراوانی از تجارت جهانی در اقیانوس‌ها صورت می‌پذیرد. همین چند گزاره‌ی به‌ظاهر ساده ولی کلیدی، اهمیت تهیه‌ی یک نقشه‌‌ی جهانی دریایی و استفاده از سیستم شناسایی اتوماتیک AIS را روشن می‌کنند. امروزه از انواع AIS در شناورهای دریایی و بنادر مختلف در سرتاسر جهان استفاده می‌شود. پیشتر، معمولا فقط از AISهای زمینی استفاده می‌شد؛ اما با توسعه‌ی فناوری، به تدریج، AISهای ماهواره‌ای نیز در این زمینه جایگاه خود را پیدا کردند. سیستم‌های ماهواره‌ای با کاربردهای فراوانی که داشتند، توانستند بر محدودیت سیستم‌های پیشین غلبه کنند.

همان‌طور که ذکر شد، این سیستم، قابلیت‌های فراوانی دارد که امنیت کشتی‌رانی را در سطح دنیا، به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به تسهیل و تسریع شناسایی شناورها توسط یکدیگر، امکان رهگیری شناورهای سطحی مختلف، مبادله‌ی اطلاعات مهم میان کشتی‌ها به‌طور خودکار، انجام عملیات امداد و نجات سریع در سوانح دریایی، حفاظت از محیط زیست دریاها و کمک به نیروهای انتظامی و امنیتی را به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم شناسایی خودکار (AIS) نام برد.

 

سیستم شناسایی اتوماتیک

 

در این یادداشت سعی کردیم تا اطلاعاتی را درباره‌ی سیستم‌های شناسایی اتوماتیک AIS با بیانی ساده در اختیار مخاطبان سایت ساختمان آنلاین قرار دهیم و مهم‌ترین نکات مربوط به AISها را به‌ شکلی کلی تشریح کنیم. چنانچه در این رابطه نظری دارید، حتما آن را از طریق بخش نظرات، با ما در میان بگذارید. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید، از شما سپاسگذاریم.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا