بلاگمصالح و متریال

بررسی چمن مصنوعی، کیفیت و کاربردهای آن

کنترل کیفیت چمن مصنوعی

اختصاصی ساختمان آنلاین: همانطور که می‌دانید در حال حاضر چمن مصنوعی یکی از اجرای اصلی ورزشگاه‌ها و استادیوم‌های فوتبال محسوب می‌شود و از همین رو کسب اطمینان از میزان کیفیت چمن مصنوعی یکی از مهمترین مسائلی است کارشناسان ورزش بسیار بر آن تاکید می‌کنند.
به منظور سنجش کیفیت چمن مصنوعی آزمایش‌های متعددی ارائه شده است. انجمن ASTM در سال ۱۹۹۴ لیستی از آزمایش‌های استاندارد چمن مصنوعی را ارائه داد که شامل موارد زیر هستند:
• آزمایش پارچه پشتی چمن مصنوعی
• آزمایش تیغه‌های چمن‌مصنوعی (رشته یا الیاف چمن) به منظور تعیین میزان نیروی لازم برای جدا کردن رشته‌های چمن مصنوعی از پشتی آن. در این آزمایش میزان چسب استفاده شده در چمن‌مصنوعی اندازه‌گیری می‌شود.
• مقاومت چمن‌مصنوعی در برابر قطعات فلزی تیز مانند چاقو
• میزان ضربه‌پذیری چمن‌مصنوعی
• سایر آزمایش‌های مرتبط با کیفیت مواد اولیه، دستگاه‌های تولید چمن و نحوه صحیح تولید چمن مصنوعی.

آیا امکان بازیافت چمن‌مصنوعی وجود دارد؟

چمن‌مصنوعی در ابتدا قابل تجزیه و یا بازیافت نبودند و همین موضوع موجب اعتراض کارشناسان محیط زیست به استفاده از چمن‌مصنوعی شد. در حال حاضر امکان بازیافت چمن‌های مصنوعی موجود در بازار به صورت کامل وجود دارد اما نکته اینجاست که دیگر نمی‌توان از آن‌ها به عنوان چمن‌مصنوعی استفاده کرد. در واقع پس از فرسوده شدن چمن‌مصنوعی می‌توان محیط را به صورت کامل پاکسازی کرده و چمن‌مصنوعی فرسوده را به منظور تولید سایر محصولات بازیافت کرد.

تاثیر اشعه‌های مضر آفتاب بر چمن مصنوعی

از آنجایی که چمن‌های مصنوعی نصب شده در هوای آزاد به صورت مداوم با نور خورشید در ارتباط هستند بنابراین اشعه‌های مضر آفتاب می‌توانند به چمن‌های مصنوعی آسیب‌هایی را وارد کنند. در واقع اشعه‌های مضر آفتاب موجب رنگ‌پریدگی و یا کاهش میزان استقامت این چمن‌ها می‌شوند. بر همین اساس چمن‌های مصنوعی در برابر اشعه‌های مضر خورشید نیازمند محافظت بیشتری هستند تا از این طریق سبزی و کارآیی بیشتری داشته باشند.

چرا استفاده از چمن مصنوعی بهتر است؟

چمن‌های طبیعی یکی از جذابترین المان‌ها در محوطه‌سازی و زمین‌های ورزشی محسوب می‌شوند و همواره سعی شده است تا از شیوه‌های بهینه به منظور کاشت و نگهداری از آن‌ها استفاده شود. اما این روزها می‌توان چمن‌مصنوعی را به عنوان یک جایگزین مناسب برای چمن طبیعی دانست که با بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین، انواع متنوعی از این چمن به منظور استفاده در مناطق مختلف تولید می‌شود.
همانطور که می‌دانید، فرآیند نگهداری و استفاده از چمن طبیعی نیاز به توجه زیادی و البته مقداری کار اضافه بر سازمان دارد. به عنوان مثال می‌توان به فرآیند آماده‌سازی خاک و کاشتن چمن، آب و کود مداوم و مراقبت از آن، جمع‌آوری علف‌ها و گیاهان هرز اشاره کرد که در صورت پیاده‌سازی صحیح همه این موارد چمن‌های طبیعی از شادابی و طراوت خاصی برخوردار خواهند بود.
اما در مقابل، چمن‌های مصنوعی با بهره‌مندی از ویژگی‌های منحصربفرد توانسته است به خوبی جای خود را در بازار دکوراسیون محیط باز پیدا کند. این نوع چمن نیازمند مراقبت‌هایی مانند چمن طبیعی نیست و نمای بسیار زیبایی به فضا می‌دهد، علاوه بر این در مقابل اصطکاک و نور خورشید دارای دوام بسیاری است و از اینرو به منظور بازی کودکان و استفاده مردم کاملا ایمن و بهداشتی هستند.

تراکم

یکی از مهمترین مواردی که باید در زمان خرید چمن به آن توجه شود میزان تراکم  است. تراکم در واقع به معنای تعداد دانه‌های چمن در یک مساحت مشخص و تعریف شده مانند سانتیمتر مربع است. استفاده از چمن‌های مصنوعی با تراکم بالا موجب ایجاد یک فضای چشم‌نواز و عالی می‌شوند و بهتر است این نوع چمن در زمین‌های بازی و یا مسیرهای پرتردد مورد استفاده قرار گیرد.
چمن‌هایی با تراکم کمتر اغلب برای استفاده در فضاهای کوچکی که رفت و آمد بسیاری روی آن انجام نمی‌شود مناسب هستند و در واقع یکی از راهکارهای عالی به منظور مدیریت بودجه مشتریان محسوب می‌شوند. با توجه به درخواست مشتری چمن در تراکم و جنس‌های متنوع عرضه می‌شود که عبارتند از :
• چمن زینتی که به خاطر تراکم کمتر و جنس خشک اغلب با قیمت پایینتری در بازار عرضه می‌شود.
• چمن ورزشی که دارای انواع مختلف از نظر تراکم و جنس است و با توجه به درخواست مشتری عرضه می‌شود.

 


رنگ چمن

الیاف چمن‌های مصنوعی دارای طیف رنگ‌های بسیار متنوع و وسیعی از سبز و قهوه‌ای هستند. از رنگ قهوه‌ای در قسمت‌های نزدیک به زمین استفاده می‌شود و با توجه به آن هرچه میزان فاصله از سطح زمین بیشتر شود رنگ سبز نیز متناسب با آن جلوه بیشتری خواهد داشت.
این یک ترفند به منظور طبیعی‌تر جلوه دادن چمن است. در واقع هر چه رنگ چمن‌مصنوعی سبزتر و پرنشاطتر باشد به همان میزان به زیبایی فضای موردنظر نیز افزوده خواهد شد.

ارتفاع چمن

چمن‌های مصنوعی در ارتفاع‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند. انتخاب ارتفاع‌های مختلف چمن‌مصنوعی باید متناسب با فضایی باشد که قرار است در آن پیاده‌سازی شود. به عنوان مثال، چمن‌های مصنوعی کوتاه و کم تراکم اغلب برای بودجه‌های پایینتر مناسب هستند در حای که چمن‌های بلند و صاف به منظور بودجه‌های بالاتر مناسب هستند و باید نسبت به مورد اول کمی متراکم‌تر باشند. همچنین چمن‌های بلند و مجعد که بسیار طبیعی به نظر می‌رسند بهترین انتخاب برای مشتریانی است که هیچگونه محدودیت بودجه ندارند.

موارد مصرف انواع چمن مصنوعی

اختصاصی ساختمان آنلاین: چمن مصنوعی با توجه به نوع کاربری دارای انواع متنوعی است که در ادامه به توضیح هر یک از آن‌هار خواهیم پرداخت. از جمله پرکاربردترین مناطق به منظور استفاده از چمن مصنوعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از چمن مصنوعی در محیط‌های شهری
  • ایجاد فضای سبز در بام‌ها و بالکن‌ها
  • استفاده از چمن مصنوعی برای تزیین فضای سبز باغ‌ها و ویلاها
  • چمن مصنوعی برای مدارس و مهدکودک‌ها
  • چمن مصنوعی برای فضای مخصوص نگهداری حیوانات خانگی
  • ایجاد فضای سبز در زمین بازی کودکان
  • چمن مصنوعی در منازل
  • ایجاد فضای سبز برای زمین‌های ورزشی

استفاده از چمن مصنوعی در محیط‌های شهری

هزینه نگهداری هر متر مربع چمن طبیعی در سطح شهر نیازمند صرف هزینه بسیار زیادی است و توجه به این موضوع به خصوص برای شهرهایی که در معرض کم آبی قرار دارند، بسیار مهم و حیاتی است. با توجه به این شرایط می‌توان از نسل جدید چمن‌های مصنوعی که دارای ظاهری زیبا نیز هستند به منظور برآورده کردن نیازهای بصری شهروندان و ارگان‌های مختلف برای زیباسازی استفاده کرد. علاوه ‌بر این استفاده از چمن مصنوعی به منظور حفظ ذخیره‌های آب زیرزمینی و همچنین حفظ سرمایه در بلندمدت، نیز می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

مزایای استفاده از چمن‌های مصنوعی در محیط‌های شهری

از جمله مهمترین مزایای استفاده از چمن‌های مصنوعی در مناظر و محیط‌های شهری می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • جلوگیری از مصرف بی رویه آب
  • کاهش هزینه‌های نگهداری
  • ایجاد زیبایی بصری همیشگی در انظار عمومی
  • طول عمر و دوام بالای محصولات
  • مقرون به صرفه بودن

ایجاد فضای سبز در بام‌ها و بالکن‌ها

در حال حاضر تراس‌ها، بالکن‌ها و پشت بام‌ها یکی از بهترین و مناسب‌ترینن فضاها در خانه و آپارتمان‌ها به شمار می‌روند که کمتر از آن‌ها به صورت بهینه استفاده می‌شود. به منظور ایجاد محیطی دلنشین و مناسب برای تمامی اعضای یک مجتمع مسکونی گزینه‌های متعددی وجود دارد که یکی از آن‌ها ساخت باغچه‌های روی بام است. این گزینه یکی از بهترین پیشنهادهای قابل اجرا است که با استفاده از چمن‌های مصنوعی می‌تواند نمایی کاملا متفاوت و فضایی امن و شخصی به منظور استراحت و آرامش را به ارمغان آورد.

 

مزایای استفاده از چمن‌های مصنوعی در بالکن‌ها و بام‌ها

از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از چمن‌های مصنوعی در بالکن‌ها و بام‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد ظاهری بسیار زیبا
  • کمک به دفع آب بارندگی
  • بدون نیاز به نگهداری مداوم و افزودنی‌های خاص
  • ایجاد کفپوشی نرم و لطیف

استفاده از چمن مصنوعی برای تزیین فضای سبز باغ‌ها و ویلاها

ایجاد فضایی زیبا و با طراوت برای میهمانانی که قرار است یک شب و یا یک روز بسیار مهم را در باغ‌های تجاری سپری کنند یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها برای این نوع باغ‌ها محسوب می‌شود. این امر موجب شده است تا مدیران و یا مالکان این‌گونه باغ‌ها و ویلاها تمام تلاش خود را به منظور زیباسازی این فضاها به کار گیرند و با زینت بخشیدن به فضاهای باز، درختان و گیاهان مختلف محیط داخلی باغ‌ها را به فضایی بسیار دلنشین و جذاب تبدیل کنند. استفاده از چمن مصنوعی در فضای باغ‌ها یا ویلاها زیبایی و طراوت بسیاری را به ارمغان می‌آورد و علاوه‌ بر این از منظر اقتصادی نیز بسیار به‌صرفه خواهد بود.

مزایای استفاده از چمن‌های مصنوعی در باغ‌های تجاری

از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از چمن مصنوعی در باغ‌های تجاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد زیبایی و طروات در فضای باغ
  • طول عمر زیاد و نبود نیاز به نگهداری مداوم و آب و مواد شیمیایی
  • امکان قابلیت شستشو
  • مقرون‌به‌صرفه بودن

چمن مصنوعی برای ویلاها

زیباسازی ویلاهای شخصی و ایجاد فضایی کاملا زیبا و دلنشین در حریم خصوصی یکی از مواردی است که اغلب صاحبان ویلا به دنبال آن هستند. با وجود این‌که چمن‌های طبیعی مزایای خاص خود را دارند اما استفاده از چمن‌های مصنوعی نیز با دو بافت پلی‌پیلن و پلی‌اتیلنی از قابلیت‌های ویژه‌ای بهره‌مند هستند و از همین رو بسیاری از مالکان رغبت بیشتری به استفاده از آن‌ها دارند.

مزایای استفاده از چمن‌های مصنوعی در ویلاها

از جمله مزایای استفاده از چمن‌های مصنوعی برای ویلاها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت بسیار بالا
  • ارائه ظاهری زیباتر از چمن‌های طبیعی
  • مقاوم در برابر اشعه آفتاب و برف و باران
  • بدون نیاز به نگهداری و استفاده از مواد شیمیایی و پرشونده‌ها
  • نرمی و لطافت بسیار زیاد

چمن مصنوعی برای مهدکودک ها و مدارس

محیط مهدکودک‌ها و مدارس از جمله مکان‌هایی است که کودکان زیادی در آن مشغول فعالیت هستند و از این‌رو ارائه یک محیط شاداب برای آن‌ها یکی از نیازهای اساسی این‌گونه مکان‌های آموزشی و پرورشی به شمار می‌رود. نسل جدید چمن‌های مصنوعی که هیچ‌گونه نیازی به مواد پرشونده و شیمیایی ندارند یکی از بهترین کف‌پوش‌ها به منظور استفاده در محیط‌های آموزشی و پرورشی محسوب می‌شوند. این نوع چمن‌ها در کنار ایجاد فضایی سبز و شاداب، با نرمی و لطافتی که در سطح زمین ایجاد می‌کنند، تا حدود زیادی می‌توانند از وارد شدن آسیب به کودکان جلوگیری کنند.

مزایای استفاده از چمن‌های مصنوعی در مهدکودک‌ها و مدارس

مهمترین مزیت‌های استفاده از چمن‌های مصنوعی در مهدکودک‌ها و مدارس عبارتند از:

  • ایجاد محیطی شاداب و سبز
  • افزایش امنیت برای بازی کودکان
  • نبود نیاز به رسیدگی و نگهداری مکرر و همچنین مواد پرشونده و شیمیایی
  • بهره‌مندی از استانداردهای بهداشتی و لایه فوم اضافی برای مراکز آموزشی
  • مقاوم در برابر اشعه‌های خورشید و برف و باران

 چمن مصنوعی برای فضای مخصوص نگهداری حیوانات خانگی

این روزها نگهداری از حیوانات خانگی بسیار رواج یافته است که البته نگهداری از آن‌ها مستلزم در اختیار داشتن امکانات خاص است. استفاده از چمن‌های مصنوعی که دارای قابلیت شستشو هستند، زمینه بسیار مناسبی را برای محوطه ویژه نگهداری حیوانات خانگی ارائه می‌دهد و علاوه ‌بر این به نظافت بیشتر این مکان‌ها کمک می‌کند. فرقی نمی‌کند که شما از چه حیوانی در خانه مراقبت می‌کنید، در واقع چمن‌های مصنوعی بدون داشتن هرگونه مواد شیمیایی و ترکیبات آغشته کننده می‌توانند به عنوان یک کف‌پوش مناسب عمل کنند.

مزایای استفاده از چمن‌های مصنوعی در فضای مخصوص نگهداری حیوانات خانگی

از جمله مهم‌ترین مزایای چمن‌های مصنوعی برای حیوانات خانگی عبارتند از:

  • ماندگاری و استفاده بلندمدت
  • بهبود و تسریع در دفع آب‌های جاری
  • ظاهر زیبا و شاداب
  • سازگاری با انواع حیوانات خانگی
  • پاکیزگی و شستشوی راحت

 ایجاد فضای سبز در زمین بازی کودکان

چمن‌های مصنوعی که برای این منظور طراحی و ساخته می‌شوند دارای یک لایه فوم هستند که فضایی با دوام، زیبا و نرم را برای بازی کودکان به ارمغان می‌آورند و میزان آسیب‌دیدگی‌ آن‌ها را به شدت کاهش می‌دهند. نکته قابل توجه این است که الیاف مورد استفاده در چمن‌هایی که برای این منظور ارائه می‌شوند کاملا بهداشتی هستند و از این‌رو در صورت بلعیده شدن توسط کودک هیچ مشکلی برای وی به وجود نمی‌آورد.

البته در صورت استفاده از الیاف نامرغوب برای زمین‌های بازی کودکان، سرب موجود در آن‌ها می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در آن‌ها شود. از جمله ویژگی‌های دیگر چمن‌های مرغوب این است که به دلیل بهره‌مندی از لطافت خاص، در صورت کشیدگی و اصطکاک پوست کوکان با چمن، هیچ‌گونه خراشیدگی در سطح پوست به وجود نمی‌آید.

 

بررسی چمن مصنوعی و انواع آن - قسمت سوم

مزایای استفاده از چمن‌های مصنوعی در زمین بازی کودکان

از جمله مزایای دیگر چمن‌های مصنوعی که برای این منظور استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • ایجاد نرمی و امنیت لازم برای کودکان
  • بدون نیاز به نگهداری مداوم
  • ایجاد محیطی شاداب و زیبا
  • بدون ایجاد آلرژی برای کودکان و بزرگسالان
  • بدون نیاز به مواد شیمیایی و آفت‌کش‌ها
  • پاکیزگی و قابلیت شستشو
  • استفاده بلندمدت

چمن مصنوعی در منازل

با توجه به قابلیت‌های بسیار منحصربه‌فرد چمن‌های مصنوعی، این محصول در اماکن و فضاهای باز متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه ‌بر این بدون نیاز به افزودنی‌های خارجی، به عنوان یکی از بهترین محصولات برای استفاده در محیط خانه به شمار می‌روند. فرآیند خاص اجرا شده در تار و پود این نوع چمن‌ها موجب مقاومت بالای آن در برابر اشعه خورشید و جلوگیری از کاهش رنگ در آن‌ها شده است و علاوه‌بر این تابش شدید نور آفتاب موجب ایجاد واکنش‌های شیمیایی در آن‌ها نخواهد شد.

نخ‌های پلی‌اتیلنی و پلی‌پیلنی به کار رفته در چمن‌های مصنوعی به همراه بافت درهم‌تنیده موجب ایجاد کف‌پوشی نرم همراه با ظاهری بسیار طبیعی از چمن شده است و از آن‌جایی که با آب باران سازگار است، پس از نصب نیازی به نگهداری از آن‌ها نیست.

مزایای استفاده از چمن‌های مصنوعی در منازل

از شاخص‌ترین مزیت‌های چمن‌های مصنوعی برای استفاده در محیط‌های مسکونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بدون نیاز به آب و نگهداری مداوم
  • ارائه نمایی طبیعی و زیبا
  • بدون نیاز به مواد شیمیایی و آفت‌کش
  • جلوگیری از گل آلود شدن در حین بارندگی
  • کمک در جهت دفع آب‌های جاری

ایجاد فضای سبز برای زمین‌های ورزشی

سیستم چمن مصنوعی بدون شن

چمن مصنوعی بدون شن دارای کاربردهای گسترده‌ای از جمله در زمین‌های ورزشی مانند تنیس است. در این نوع چمن‌ها فلت‌های SPF، LSR و PP همراه با تراکم بسیار بالا تولید می‌شوند و امکان ورزش و تمرین در آن‌ها با استفاده از کفش‌های معمولی به جز کفش‌های استوک‌دار برای همه ورزش‌ها وجود دارد.

چمن مصنوعی مورد استفاده برای زمین فوتبال

چمن مصنوعی استاندارد مورد استفاده برای زمین فوتبال و سایر سطوح ورزشی مانند راگبی‌، فوتبال آمریکایی و مینی‌فوتبال، از ترکیب الیاف مخصوص LSR که دارای قابلیت سرخوردن طبیعی هستند به و گرانول شن و لاستیک برای ارائه بازی روان طراحی و ساخته می‌شوند.

مزایای استفاده از چمن‌های مصنوعی برای زمین فوتبال

چمن‌های مورد استفاده برای این منظور دارای مزیت‌های فراوانی هستند که از جمله بارزترین آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • چرخش و جهش مناسب توپ بر روی سطح چمن
  • جذب استاندارد ضربات وارد شده به سطح
  • ایمنی بازیکن در هنگام بازی بر روی چمن
  • کیفیت بالای زهکش آب‌های سطحی و زیرسطحی
  • جلوگیری از سخت شدن سطح چمن

نحوه نگهداری صحیح از چمن‌های مصنوعی

اختصاصی ساختمان آنلاین: همان‌طور که می‌دانید، نحوه نگهداری از چمن مصنوعی به مراتب بسیار آسان‌تر از نگهداری چمن طبیعی است و نسبت نوع طبیعی آن دارای صرفه‌جویی‌های زیاد در مواردی مانند نبود نیاز به کود، سموم آفات نباتی، آبیاری منظم و سایر موارد مشابه است اما از سوی دیگر مانند هر وسیله مصنوعی دیگر به رسیدگی و مراقبت نیاز دارد.

چرا باید از چمن مصنوعی مراقبت کنیم؟

رسیدگی و نگهداری از چمن مصنوعی به دلایل مختلفی بسیار لازم و ضروری است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیبایی و سلامت چمن
  • شرایط مناسب زمین برای بازی
  • افزایش طول عمر

صاحبان این نوع چمن‌ها به منظور دستیابی به اهداف ذکر شده قطعا باید به شکل قابل پذیرشی از چمن مصنوعی مراقبت نمایند چرا که یک زمین آلوده هیچ جذابیتی نخواهد داشت و افراد در درازمدت از اطراف آن پراکنده می‌شوند.

چگونه می‌توان به بهترین شکل از چمن مصنوعی مراقبت کرد؟

مالکین زمین‌های دارای چمن مصنوعی باید به منظور نگهداری هرچه بهتر از این محصول مصنوعی موارد زیر را به خوبی رعایت کنند:

  • از انجام هرگونه اقدامی بر روی زمین که از سوی شرکت تولید کننده تایید نشده است جدا خودداری نمایند و به این نکته نیز توجه داشته باشند که گارانتی محصول ارتباط مستقیم با نحوه نگهداری از آن دارد؛ بنابراین رسیدگی نامناسب موجب از بین رفتن گارانتی خواهد شد.
  • از پاشیدن یا ریختن هرگونه مواد شیمیایی مانند مشتقات نفت از قبیل روغن، بنزین، الکل و حلال‌ها مانند تینر روی سطح چمن خودداری نمایید چراکه بسیاری از مواد شیمیایی موجب وارد شدن آسیب به سطح چمن می‌شوند.
  • رعایت جانب احتیاط در زمان استفاده از دستگاه‌های برس‌زن و سایر تجهیزات ضروری است تا از این طریق از وارد شدن آسیب به سطح چمن جلوگیری شود.
  • بهتر است به منظور استفاده مطلوب از زمین چمن مصنوعی از کفش‌های مخصوصی که دارای زیره با عاج مناسب چمن مصنوعی هستند استفاده شود. توجه به این نکته ضروری است که استفاده از کفش‌هایی که دارای عاج فلزی و یا عاج‌های غیر استاندارد هستند ممنوع بوده چراکه موجب آسیب رساندن به سطح چمن می‌شوند. علاوه‌بر این سایر وسائل ورزشی مورد استفاده مانند چوب‌های هاکی و گلف باید مطابق با استاندارد ارائه شده، باشند.
  • استفاده از وسائل تیز و برنده مانند تیغ، کارد و میخ بر روی چمن ممنوع است. همچنین باید از استعمال دخانیات و به کار بردن هر گونه مواد محترقه و آتش‌زا و انواع ترقه و فشفشه بر روی چمن جلوگیری شود.
  • به منظور جلوگیری از بروز حوادث احتمالی باید حتی‌الامکان سیم‌های سیار برق و اتصالات آن از محوطه چمن دور نگه داشته شوند.
  • به منظور افزایش طول عمرچمن مصنوعی می‌توان از پوشش‌های کتانی و یا پلی‌استر مناسب که ترجیحا سفید رنگ هستند جهت پوشاندن سطح چمن استفاده کرد تا از این طریق تابش و حرارت آفتاب در ساعات فراغت زمین به خوبی دفع شود.

 

بررسی چمن مصنوعی و انواع آن - قسمت چهارم

نحوه صحیح نگهداری روزانه و هفتگی

نگهداری روزانه از چمن مصنوعی شامل  مواردی مانند نظافت، جارو زدن  آن می‌شود و نگهداری هفتگی شامل مواردی مانند برس زدن و منظم کردن فیلرها است. همچنین در پایان هر روز کاری بهتر است سطح چمن جارو شود تا برگ‌ها، شاخه‌ها، سنگ‌ها و  سایر موارد مشابه بر روی  سطح چمن باقی نمانند. علاوه‌ بر این بهتر است برای سیستم‌های غیرشنی از جارو برقی استفاده شود و در پایان هر ماه نیز نقاط اتصال چمن بررسی شود. معمولا چمن مصنوعی در پایان هر هفته نیاز به برس خوردن خواهد داشت که فاصله بین هر دوره برس خوردن زمین به میزان استفاده از آن بستگی دارد.

برس زدن چمن مصنوعی

برس خوردن چمن بیشترین اثر خود را بر روی مواد پرکننده خواهد گذاشت و از این طریق اطمینان می‌دهد که سطح چمن حالت یکنواخت خود را از دست نمی‌دهد. از دیگر فواید برس خوردن چمن می‌توان به جلوگیری از خم شدن و خوابیدن فلت‌های چمن اشاره کرد چراکه  بسیاری از فلت‌های چمن در اثر پاخوردگی تمایل زیادی به خم شدن روی سطح چمن دارند که به منظور جلوگیری از بروز این مشکل لازم است سطح چمن در همه جهات برس زده شود.

در حال حاضر برس‌ها در انواع مختلف و متنوعی در بازار عرضه می‌شوند که هر یک از آن‌ها اثرات متفاوتی بر روی چمن خواهند داشت اما کارشناسان استفاده از برس‌های چرخشی را توصیه می‌کنند که در انتهای ماشین برس زن نصب شده و حرکت آن‌ها معمولا به دو صورت است. چرخش برس به سمت جلو که موجب پخش کردن فیلرها می‌شود و یا حرکت پیچشی بر روی سطح چمن که به منظور بیرون آوردن و صاف نگه داشتن فلت‌های چمن انجام می‌شود.

لزوم آبیاری و آب‌پاشی چمن مصنوعی

برخی بر این باورند که چمن مصنوعی نیازی به آبیاری ندارد چراکه هیچ‌گونه رشدی ندارد اما جالب است بدانید آبیاری مناسب این نوع چمن بسیار مفید است. در هوای گرم معمولا دمای چمن نیز افزایش می‌یابد و این موضوع کاملا محسوس خواهد بود.

فواید آب‌پاشی سطح چمن مصنوعی عبارتند از:

  • موجب روان شدن سطح چمن و متعادل شدن اصطکاک می‌شود.
  • در روزهای گرم موجب کاهش دمای چمن به میزان مطلوبی می‌شود.
  • موجب پایداری بیشتر پرکننده‌ها و همچنین جلوگیری از جابه‌جایی آن‌ها می‌شود.

 

بررسی چمن مصنوعی و انواع آن - قسمت چهارم

نحوه مقابله با جلبک‌ها و خزه‌های چمن مصنوعی در مناطق مرطوب

امکان رشد خزه‌ها در قسمت‌هایی از چمن که در سایه قرار گرفته‌اند و یا رفت و آمد کمتری بر روی آن‌ها انجام می‌شود، وجود دارد و از این‌رو استفاده از سم برای از بین بردن آن‌ها ضروری است. اما نکته‌ای که در این خصوص باید به آن توجه شود این است که سم‌های استفاده شده برای این منظور نباید از نوع روغنی باشد.

نگهداری از چمن مصنوعی در برف و یخ

از آن‌جایی که الیاف چمن مصنوعی از جنس پلی‌اتیلن هستند بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی برای نگهداری از آن‌ها در شرایط برف و یخ‌بندان وجود ندارد و هیچ صدمه‌ای به چمن وارد نمی‌شود. همچنین بهتر است به منظور پارو کردن برف از پاروی چوبی یا برس‌های نرم استفاده شود و هیچ‌گاه از نمک ضد یخ یا سایر مواد شیمیایی برای جلوگیری از یخبندان در چمن مصنوعی استفاده نشود.

 بهترین دمای توصیه شده برای چمن مصنوعی

بهترین دما برای  الیاف ال‌اس‌آر ۲۰- درجه سانتی‌گراد است که این مقدار برای الیاف پلی‌پروپیلن صفر درجه سانتی‌گراد توصیه شده است. البته امکان استفاده در دماهای پایین‌تر نیز وجود دارد اما به منظور افزایش عمر چمن توصیه نمی‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا