مصالح و متریالمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

گلدان ترمووود پیوند زیبایی و طبیعت

وقتی صحبت از گلدان میشود، بیشتر افراد به یاد گلدانهای سفالی یا پلاستیکی میافتند. البته گلدانهایی از جنسهای دیگر نیز، مانند سرامیک و چوب، وجود دارد که چندان رایج نیستند. گلدانهای کوچک چوبی را در فروشگاههای مختلف میتوان دید. در این گلدانها معمولاً کاکتوسهای کوچک کاشته میشوند. گیاهان بی آزاری که به عنوان دکور در خانه ها جای میگیرند و اگر خشک نشوند، باید پس از مدتی گلدان آنها را عوض کرد. در مورد جنس گلدانهای بزرگ، که در فضای باز قرار میگیرند، تنوع چندانی وجود ندارد. این گلدانها یا پلاستیکی هستند، یا از جنس سفال لعابدار و بیلعاب ساخته میشوند. سرامیک در سایز بزرگ گران تمام میشود و گلدانهای چوبی نیز معمولاً در سایزهای کوچک و به عنوان دکور ساخته میشوند. گلدان ترمووود از جمله انواع گلدانهاست که با ویژگیهای آن آشنا می شویم.

 

گلدان ترمووود، پیوند زیبایی و طبیعت

 

چرا ترمووود برای ساخت گلدان مناسب است؟

از لحاظ زیبایی شناسی و هارمونی بین شیء و گیاه، چوب بهترین جنس برای ساخت گلدان است. گرما و زیبایی چوب را هیچ یک از مواد دیگر ندارند. البته هر چوبی قابلیت تبدیل شدن به یک گلدان را ندارد. چوبهای معمولی در اثر تماس با رطوبت به مرور از بین میروند و تغییر رنگ میدهند. به همین علت گلدانهای چوبی چندان رایج نیستند و حالت تزئینی دارند.
تنها گزینۀ مناسب گلدان ترمووود است. ترمووود چوبی است که طی فرایند خاصی، حرارت میبیند و این حرارت باعث میشود رطوبت و مواد مغذی موجود در آن از بین برود. به این ترتیب مقاومت چوب افزایش مییابد و قابلیت جذب آب آن کم میشود. از سوی دیگر با از بین رفتن مواد مغذی موجود در چوب، احتمال آسیب دیدن آن در اثر موریانه یا حشرات دیگر و قارچها، از بین میرود.
در فرایند ساخت ترمووود هیچ گونه مادۀ شیمیایی به کار نمیرود. همین امر موجب میشود این ماده برای ساخت گلدان ترمووود گزینۀ مناسبی باشد. زیرا مواد شیمیایی از طریق آن جذب خاک نمیشوند و به گیاهان آسیب نمیرسانند.

 

گلدان ترمووود

 

انواع گلدانهای ترمووود

گلدان ترمووود معمولاً در سایزهای بزرگ و مناسب فضای باز ساخته میشوند. این گلدانها در برابر تغییرات جوی مقاوم هستند و تغییر شکل نمیدهند. البته نمونه های کوچکتر نیز وجود دارند که میتوان از آنها در دکوراسیون داخلی استفاده کرد.
امروزه نمای بیرونی بسیاری ساختمانها با استفاده از ترمووود ساخته میشود. همچنین طراحان بسیاری، تراسها، آلاچیقها و روف گاردنهای متنوعی با استفاده از ترمووود میسازند. قرار دادن گلدانها و فلاور باکسهای چوبی در این محلها، به زیبایی آنها میافزاید و باعث هماهنگی بیشتر در محیط میشود.
یک گلدان ترمووود با دیوارۀ بلند چوبی پشت آن،

محل بسیار مناسبی برای کاشت گیاهان رونده است و پیچ و تاب سبز گیاهان روی حصار چوبی زیبایی محیط را بسیار بیشتر از قبل میکند.

ترمووود قابلیت شکل پذیری بالایی دارد. میتوانید شکلهای مختلفی برای گلدانهای خود طراحی کنید و آنها را با استفاده از ترمووود بسازید.

وسایل دکوراتیو مختلفی از جنس ترمووود در بازار وجود دارد. انواع گلدانها، کفپوشها، مبلمان فضای باز، چراغهای ایستادۀ دکوراتیو و … . شما میتوانید با ترکیب این وسایل با گیاهان مختلف، باغ شخصی خود را بسازید و از بودن در آن و احساس نزدیکی به طبیعت لذت ببرید و در عین حال مطمئن باشید که هیچ گونه آسیب، مواد شیمیایی و مواد غیر قابل بازیافت به محیط زیست وارد نمیکنید.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا