بلاگروش های اجرا و ساخت

دامپا یا لمبه در سقف کاذب چیست؟

دامپا یا لمبه در سقف کاذب چیست؟

دامپا (که در اصطلاح قدیمی به آن لمبه نیز گفته می شود) ابزا ری خاص جهت پوشش سقف های کاذب و سازه شیروانی است.
همچنین از دامپا جهت پوشش قسمت هایی از جلوی شیروانی و دیواره های کانکس ها نیز استفاده می شود. دامپا با توجه به نوع کاربرد آن و همچنین سازه انتخاب شده برای شیروانی به دو صورت کلی جوشی و یا پرچی به سازه متصل می گردد.

از این رو ضخامت های مختلفی می توان برای آن در نظر گرفت. معمولا دامپا را در ضخامت های ۰٫۴ تا ۱٫۲۵ میلمتر مورد استفاده قرار می دهند. همچنین دامپا را می توان از ورق روغنی، گالوانیزه، گالوانیزه رنگی و ورق آلومینیوم تولید نمود.

تنوع رنگی ورق های گالوانیزه رنگی به شرح زیر می باشد و تنها محدودیت آن در این است که فقط از طریق پرچ می توان به سازه شیروانی متصلش نمود.

این نوع سقف با عرض های مختلف تولید می گردد که به دامپاهای ۱۰، ۱۵ و ۲۰ معروف می باشد. وزن سقف اجرایی حدود ۲٫۳ کیلوگرم در هر متر مربع و بیشترین طول تولیدی ۶ متر می باشد.

‌ویژگی‌های سقف کاذب دامپا:

۱‌-سبک و ایمن در برابر زلزله

۲-عایق رطوبت

۳-کاهش هزینه های سازه و فونداسیون، با توجه به کاهش بار مرده ساختمان

۴-انعطاف معماری بالا

۵-نصب سریع و آسان

۶-قابلیت رنگ آمیزی دلخواه

۷-شستشوی آسان

۸-غیر قابل اشتعال

۹-دسترسی و تعمیرات آسان تاسیسات

۱۰-دور ریز بسیار کم مصالح

۱۱-کیفیت و عمر مفید بسیار بالا

۱۲-اجرای سطوح وسیع با حداقل مصالح مصرفی و حمل و نقل آسان و ارزان

مراحل اجرای سقف کاذب دامپا

ابتدا پس از مشخص کردن خط تراز سقف همانند سقف‌های کاذب شبکه‌ای، ابتدا نبشی لبه دیوار به کمک پیچ‌٬ پرچ‌ یا رول پلاک نصب می‌شود. با این تفاوت که در نصب سقف کاذب دامپا بجای نبشی گالوانیزه بوطور استاندارد از پروفیل پوشاننده لبه (‌ناودانی لبه‌) که جنس آن آلومینیوم (یا استیل‌) رنگی است استفاده می‌شود. این پروفیل به شکلی ساخته شده که لبه پانل‌های دامپا به راحتی در داخل آن قفل شوند.
جهت ایجاد و اتصال سازه نگهدارنده از تسمه آویز و U چانل استفاده می‌شود. U چانل به جهت طراحی خاص دارای لبه‌های متعدد و منظمی جهت قفل شدن لبه پانل‌های سقف کاذب دامپا است. بر اساس وزن تقریبی سازه و همچنین طول پانل‌ها و با توجه به میزان روشنایی‌ها و تجهیزات مورد نظر جهت نصب بر روی سقف دامپا فاصله بین U چانل‌ها و تعداد آویز‌ها مشخص خواهند شد (‌به تبع هرچه تعداد آویز‌ها و یوچانل‌ها بیشتر باشد استحکام بالاتری انتظار می‌رود‌).

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا