بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی کلینیک دندانپزشکی ۲۵ میلی متری

معمار:

رضا مفاخر

موقعیت:

تهران

دسته بندی:

کلینیک

طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی ۲۵ میلی متری (دکتر مشکات)

اختصاصی ساختمان آنلاین: طراح این مطب دندانپزشکی منحصر به فرد می‌گوید که کارفرمای پروژه آقای دکتر مشکات یک مطب صمیمی و خودمانی، نیاز داشته است. بنابراین تمام تلاش‌ها متمرکز بر این خواسته بوده است.

محیط این کلینیک دندانپزشکی در حدود ۱۵۰ مترمربع، است که در ساختمانی اداری واقع در خیابان شریعتی تهران است.

طراحی داخلی این کلینیک را رضا مفاخر بر عهده داشته‌است. این پروژه سال ۱۳۹۲ شروع شده است.

کلینیک دکتر مشکات، به دلیل دارا بودن ویژگی‌های جذاب معماری تا کنون توانسته‌است یک جایزه معمار خاورمیانه ۲۰۱۴ در بخش پروژه‌های عمومی و مقام نخست در ششمین جایزه معماری داخلی معماری و ساختمان در بخش فضاهای عمومی سال ۱۳۹۲ را کسب کرده‌است.

وقتی قدم به درون این مطب می‌گذارید گویی که به یک تونل وارد شده‌اید که هیچ راهی به جایی ندارد جز فضای باز انتهای آن. آقای دکتر مشکات در نظر داشتند که از نور طبیعی برای روشنایی مطب استفاده شود و به همین دلیل طراح این پروژه آقای مفاخر، یک سطح را به وسیله دو خط می‌شکند تا یک کیوب سه وجهی میان تونل اصلی مطلب را طراحی کند. کارکرد این کیوب در مطب این است که  امکان عبور نور و هوا را فراهم کرده است و به دیوارها نظم خاصی داده است. ناگفته نماند که این کیوب به خاطر شکل هندسی زمین، نتوانسته است در یک خط مستقیم حرکت کند، به همین دلیل با خط‌های مایل شکسته شده است، این خط‌ های اریب از دیوارها و پله‌های کف شروع می‌شوند.

این خطوط سقف را شکاف داده‌اند تا فضایی برای وجود نور مصنوعی هم وجود داشته‌باشد، برای ایجاد هماهنگی بیشتر این شکاف با نور و روشنایی طبیعی روز، طراحی آن در جهت نور روز در خارج انجام شده است.

در این پروژه تلاش بر این بوده است که دیوارهای موازی آنچنان شفاف باشند که اولین برخورد هر بیننده را پوشش بدهند.

تمام فضاهای دیگر کلینیک نیز بر اساس طرح کلی مطب طراحی شده‌اند.

به گزارش ساختمان آنلاین: متریال اصلی طراحی داخلی این کلینیک از MDF است که دارای ضخامت یک اینچی است. به همین دلیل این کلینیک به مطب دندانپزشکی ۲۵ میلی متری مشهور شده است.

همچنین به دلیل کاربری فضا که کاربری پزشکی است و بیشتر فضاها باید استرلیزه باشند، در اتاق‌های حساسی مانند اتاق جراحی از رنگ روغن برای پوشش دیوارها استفاده شده است.

از رنگ قهوه‌ای در فضاسازی‌های این مطب استفاده زیادی شده‌است و علاوه بر طراحی چرخی که حاصل از کاربرد MDF های ۲۵ میلی متری است، رنگ قهوه‌ای نیز در خلق ابعاد این چرخش‌ها بی تأثیر نبوده است. همچنین جهت‌های روشنایی و نور روز و هماهنگی آن با نور مصنوعی داخل، بازی‌های زیبایی با نور و رنگ در داخل مطب انجام می‌دهد که بر جذابیت آن می‌افزاید.

در برخی از فضاهای دیگر کلینیک از ترکیب رنگ‌های کرم و سفید استفاده شده است که صمیمتی را که دکتر مشکات از طراحی داخلی مطب انتظار داشته‌است را برآورده می‌کند. از MDF ‌های ۲۵ میلی متری در طراحی صندلی‌های انتظار و کانتر منشی و پذیرش نیز استفاده شده ‌است. در این مطب آنچه بیش از هر چیز دیگری به مراجعه‌کننده القا می‌شود یکپارچگی و صمیمیت آن است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا