بلاگروش های اجرا و ساخت

کرسی چینی چیست؟

کرسی چینی چیست؟

با چیدن چند رج آجر بر روی پی می توان اختلاف ارتفاعی بین سطح داخل ساختمان و خارج ساختمان (حیاط کوچه یاخیابان) به وجود آورد. به دیواری که این اختلاف ارتفاع را به وجود می آورد کرسی وبه اجرای ان کرسی چینی میگویند. بطور کلی دیوار کرسی چینی دیواری است که بین دیوار اصلی (باربر) وپی قرار میگیرد.
معمولا کرسی چینی به سه دلیل انجام می شود:

انسان معمولا دوست دارد مقداری بلندتر از کف زمین سکونت کند.

اختلاف ارتفاع کف داخل و خارج باعث اجرای صحیح عایق رطوبتی می شود.

برای جبران شیب ساختمانها (فرض کنید سازه ای برروی یک زمین با شیب مثلا ۲۰ درجه اجرا می شود. برای اینکه این زاویه به صفر برسد و کف آن کاملا صاف شود باید کرسی چینی کرد.)

اصول کرسی چینی:

  • با استفاده از مبحث هشتم مقررات ملی عرض کرسی چینی باید از هر طرف ۱۰ سانتی متر بیشتر از عرض دیوار باربر باشد که به آن مقدار اضافه ریشه یا ناخن می گویند.
  • ارتفاع کرسی چینی از روی کف فونداسیون حداقل ۳۰ سانتیمتر است که از طرف داخل در کف پنهان میشود واز طرف خارج نیز بدنه آن نما می شود.
  • کرسی چینی با پیوند کله انجام می شود. (اگر به آجر راسته نیاز باشد آن را در وسط دیوار قرار میدهند.)
  • تراز کردن ومسطح نمودن سطح بالای دیوار (روی دیوار) کرسی جهت عایق کردن: برای زیر سازی دیوار باید از ملات ماسه سیمان ۱ به ۳ استفاده کرد.باید روی دیوار کرسی از بالا و دوطرف دیوار نیز از بالا به اندازه ۱۰ تا ۲۵ سانتیمتر با اندود ماسه سیمان صیقلی کرد.

ملات های مورد استفاده نیز عبارت است از:

۱-ماسه سیمان(نسبت حجمی یک به سه)

۲-باتارد(نسبت حجمی یک به یک به شش)

۳-ماسه آهک(یک به دو)

نقش عمده کرسی چینی تامین سطح اتکای بیشتر برای دیوار و تامین ارتفاع تا رقوم کف سازی می باشد. به دلیل تماس مستقیم و دائم کرسی چینی با رطوبت، آجرهای به کار رفته در کرسی چینی، باید از میان آجرهای مقاوم با میزان کم جذب آب انتخاب شوند. عرض کرسی چینی معمولاً در هر طرف نیم آجر بیشتر از ضخامت دیوار است (که به آن ریشه یا ناخن می گویند) و محور آن حتی الامکان بر محور دیوار منطبق است و معمولاً تا آن ارتفاع را بلوکاژ می کنند (بلوکاژ به دلیل خاصیت مویینگی از پایین به بالا و به ترتیب از درشت دانه به ریزدانه  می باشد ).

4.4/5 - (10 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا