مجله خبری

وقتی تورم پایتخت به حاشیه شهر رسید!

گزارش روزنامه جام جم از حاشیه‌نشینی در پایتخت که سبب افزایش قیمت‌ها در این محدوده‌ها شده است: افزایش قیمت مسکن در تهران در یک سال اخیر موجب مهاجرت اجباری بسیاری از شهروندان به شهرهای حومه پایتخت شده است. بسیاری از افراد اقشار متوسط و کم‌درآمد که تا سال گذشته در تهران اجاره‌نشین بودند، در سال جاری با افزایش شدید نرخ اجاره‌بها چاره را در نقل مکان به شهرهای اطراف پایتخت دیدند که قیمت‌های پایین‌تری دارند؛ هرچند مسیر خانه تا محل کار این دسته از مردم طولانی‌تر و پرهزینه‌تر خواهد شد. براساس گزارش‌های رسمی، قیمت مسکن در تهران در یک سال اخیر به طور متوسط دو برابر شده، اما در شهرهای حومه پایتخت به علت همین افزایش شدید تقاضا، قیمت‌ها سه تا چهار برابر شده‌است. جام‌جم با پرس و جو از فعالان صنفی و بنگاه‌های املاک شهرهای اندیشه، پردیس، پرند، فردیس کرج، هشتگرد، مهرشهر، شهر قدس، شهریار، نسیم‌شهر، مارلیک و اسلامشهر میزان افزایش قیمت مسکن در این مناطق را برآورد کرده‌است.

اندیشه

تقاضای آپارتمان‌های کوچک در اندیشه کرج نسبت به سال گذشته افزایش سه‌تاچهار برابری داشته و همین موضوع در نرخ اجاره‌بها تأثیر زیادی گذاشته است. سال گذشته آپارتمان‌های زیر ۵۰ متر به سختی اجاره می‌رفت، اما امسال با افزایش نرخ اجاره‌بها عرضه این بخش بسیار کاهش یافته است. قیمت مسکن در این منطقه برای هر مترمربع بین یک تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که اکنون حداقل قیمت، چهارمیلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر آن هم بین هفت تا هشت میلیون تومان است. همچنین اجاره‌بها در اندیشه افزایش حداقل سه برابری داشته است. به‌طوری که اگر در سال گذشته یک واحد آپارتمان به اندازه ۶۰متر با نرخ ده میلیون تومان ودیعه و اجاره‌بهای ماهانه ۶۰۰هزار تومان به قرارداد می‌رسید اکنون همان واحد با نرخ ۳۰ میلیون تومان با اجاره‌بهای ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به مستأجر داده می‌شود.

پردیس

در پردیس قیمت‌ها یکسان نیست و هر فاز دارای نرخی جداگانه است. به گفته فعالان صنف املاک این منطقه بهترین فازهای پردیس ۱، ۲، ۳ و ۴ است که در سال گذشته بین یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان تا سه میلیون تومان برای هر مترمربع قیمت داشتند اما امسال همان آپارتمان‌ها بین شش میلیون تا ۱۲ میلیون تومان معامله می‌شود.
از سوی دیگر قیمت آپارتمان در فازهای ۵ ، ۸ و ۱۱ که در سال گذشته متری یک میلیون تومان بود امسال با نرخ پنج میلیون تومان معامله می‌شود. همچنین رهن کامل خانه‌های ۸۰متری در این فازها حدود ۴۰میلیون تومان بود که اکنون با قیمت ۱۴۰میلیون تومان رهن داده می‌شود.

پرند

قیمت آپارتمان در پرند نسبت به مناطق دیگر رشد زیادی نداشته است و دلیل اصلی این موضوع هم افزایش قیمتی بود که سال گذشته اتفاق افتاده بود. سال گذشته قیمت آپارتمان‌های این منطقه به متری سه‌میلیون تومان رسید و از سال گذشته تاکنون این مبلغ به شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. نرخ اجاره‌بها در این منطقه رشد حدود ۳۰درصدی داشته که نسبت به مناطق دیگر با کاهش تقاضا همراه بوده است.

فردیس کرج

قیمت آپارتمان در این منطقه به‌طور متوسط پنج میلیون تومان برآورد شده است؛ در حالی که سال گذشته میانگین قیمت هر مترمربع در این منطقه یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان تا دو میلیون تومان بود. نرخ اجاره‌بها در فردیس کرج نسبت به سال گذشته حدود ۱۵۰درصد افزایش قیمت داشته است. به عنوان مثال اگر یک واحد آپارتمان در سال گذشته با معیار رهن و اجاره یک میلیون تومان قیمت داشت اکنون دو میلیون و ۵۰۰هزار تومان در اختیار مستاجران قرار می‌گیرد.

هشتگرد

اگر سال گذشته کسی بین ۷۰ تا صد میلیون تومان پول داشت می‌توانست در منطقه هشتگرد یک آپارتمان یا زمین ویلایی بخرد اما اکنون همان آپارتمان و زمین را باید با قیمت ۴۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان بخرد. نرخ رهن و اجاره در این منطقه ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

مهرشهر

قیمت فاز یک منطقه مهرشهر با سایر فازهای آن تفاوت دارد. در فاز یک سال گذشته هر مترمربع واحد مسکونی حدود هشت میلیون تومان قیمت داشت که اکنون به ۱۶ میلیون تومان رسیده است. سال گذشته نرخ اجاره در این فاز حدود ۱۵۰ میلیون تومان رهن کامل بوده که امسال همان خانه با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان رهن داده می‌شود. در سایر فازها، قیمت مسکن به طور میانگین حدود پنج میلیون تومان بود که اکنون با نرخ ۱۲ میلیون تومان فروخته می‌شود. این در حالی است که افزایش قیمت مسکن در این بخش تقاضای اجاره را افزایش داده و نرخ اجاره در منطقه مهرشهر نسبت به سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

شهر قدس

در منطقه شهر قدس سال گذشته قیمت مسکن بین ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان بود که اکنون حداقل قیمت در این منطقه سه‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. نرخ اجاره‌بها نیز افزایش بیش از ۳برابری داشته و از ۵۰ میلیون تومان رهن در سال گذشته به ۱۵۰میلیون تومان در سال جاری رسیده
است.

شهریار

قیمت مسکن در شهریار افزایش بیش از ۵/۳برابری را تجربه کرده و واحدهای آپارتمانی که سال گذشته با قیمت متری یک تا یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رفت اکنون با قیمتی حدود چهار میلیون تا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به متقاضیان عرضه می‌شود. این درحالی است که نرخ اجاره‌بها به رشد ۲۰۰ درصدی بسنده کرده است. یک واحد آپارتمان ۸۰متری در سال گذشته حدود ۳۰میلیون تومان رهن کامل قیمت خورد، اما امسال همان آپارتمان با قیمت ۹۰میلیون تومان در اختیار مستاجران قرار می‌گیرد.

نسیم شهر

افزایش قیمت مسکن در منطقه نسیم شهر افزایش حدود ۲۰۰ درصدی را تجربه کرده است. سال گذشته هرمترمربع آپارتمان با قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد اما حداقل قیمت در این منطقه در سال جاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. نرخ اجاره‌بها در این منطقه نیز رشد حدود ۱۵۰ درصدی داشته است. به طور مثال اگر یک واحد آپارتمان در سال گذشته ده میلیون تومان رهن کامل داشت اکنون ۲۵ میلیون تومان رهن کامل می‌رود.

مارلیک

مسکن در مارلیک ۱۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است. سال گذشته قیمت هر مترمربع آپارتمان به صورت میانگین دو میلیون تومان بود که امسال به پنج میلیون تومان افزایش یافته است؛ اما نرخ اجاره‌بها در این منطقه افزایش بیشتری داشت. سال گذشته نرخ اجاره هر خانه حدود ۳۰۰هزار تومان بود که امسال حداقل این نرخ یک میلیون تومان است.

منبع: خبرگزاری مهر

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا