مجله خبری

وعده‌های تازه درباره وام مسکن

به گزارش تجارت‌نیوز، با وجود رکودی که در بازار مسکن به‌دلیل افزایش جهشی قیمت‌ها رقم خورده است، آمار و ارقام و برنامه نهادهای متولی این بازارحاکی از تغییر این شرایط درآینده‌ای نزدیک است.

درکنار رشد بالای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن، بانک عامل این بخش نیز از برنامه خود برای افزایش سقف وام خرید مسکن خبر می‌دهد. مسئولان وزارت راه و شهرسازی نیز اعتقاد دارند که درماه‌های آینده با تکمیل واحدهای مسکونی در حال ساخت و تقویت عرضه شرایط دراین بازار تغییر خواهد کرد.

پرداخت وام ساخت مسکن بیشتر شد
برآوردها از منابع اختصاص یافته به بخش مسکن کل کشور حاکی از آن است با اینکه رشد ۴۶۱ درصدی برای دریافت تسهیلات ساخت و ساز در سال گذشته دیده می‌شود، تقاضا برای وام خرید مسکن تنها ۲۳ درصد افزایش یافته است. با اینکه سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی در سال ۱۳۹۷ حدود نصف بخش صنعت و یک سوم بخش خدمات بود، آمار گویای آن است که وام‌های اختصاص یافته به بخش مسکن ۱۰۱ درصد افزایش یافته که علت اصلی آن به تحرک ساخت و ساز مربوط می‌شود.

طبق آنچه بانک مرکزی اعلام کرده از ۷۷۳ هزار و ۷۲۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداختی به شش بخش اقتصادی در سال ۱۳۹۷ سهم بخش مسکن و ساختمان ۱۰۳ هزار و ۷۳۳ میلیارد تومان بوده است.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۴۸ هزار و ۶۴۲ میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد مسکن و ساختمان اختصاص یافته که در مقایسه با رقم ۸ هزار و ۶۵۹ میلیارد تومان سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۴۶۱ درصد رشد نشان می‌دهد. اما نکته قابل تأمل اینکه تسهیلات خرید نسبت به ساخت رشد نکرده و تنها ۲۳ درصد افزایش یافته است.

سقف وام خرید مسکن تغییر می‌کند
درحالی که تسهیلات خرید مسکن نسبت به ساخت رشد کمتری داشته است، مدیرعامل بانک مسکن از تغییر سقف وام خرید مسکن خبر داد و گفت: اجرایی شدن این موضوع نیازمند مصوبه شورای پول و اعتبار است.

ابوالقاسم رحیمی انارکی با بیان اینکه سیاستگذاری کنونی در قالب مصوبات شورای پول و اعتبار بیشتر بر بخش عرضه توجه دارد، اظهار کرد:‌ در مجموعه سیاست‌های اعتباری امسال افزایش سقف مشارکت مدنی مدنظر قرار گرفته که وام ساخت در تهران به ۱۷۰ میلیون تومان به ازای هر واحد، در مراکز استان‌ها ۱۶۰میلیون تومان، در سایر شهرها ۱۳۰ و در مناطق کمتر توسعه‌یافته سقف این وام به ۱۱۰میلیون تومان افزایش یافته است.

برنامه کاهش ۳۰ درصدی قیمت تمام شده مسکن
مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن، با تشریح بسته رونق بخشی به بازار گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارهای این بسته، کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت تمام شده مسکن است.

به‌گزارش بانک عامل بخش مسکن، رحیمی انارکی در اولین همایش فصلی مدیران بانک مسکن در سال ۹۸ اعلام کرد: در بانک مسکن از اواخر سال گذشته کار تدوین و تهیه این نقشه را شروع کردیم. وی، ادامه داد: در این بسته عواملی که موجب افزایش قیمت مسکن می‌شود شناسایی و تا حد امکان راهکارهای کنترلی برای آنها در نظر گرفته شده است.

یکی از مهم‌ترین راهکارهای این بسته، کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت تمام شده مسکن از طریق مدیریت بازار عرضه و تقاضای مصالح ساختمانی توسط بانک مسکن است. بانک مسکن به‌دنبال آن است که در چارچوب این بسته، امکان خرید اعتباری مصالح ساختمانی در حجم انبوه را برای سازنده‌های حرفه‌ای، صلاحیت دار و معتبر فراهم بیاورد. موضوع مهم دیگر در این بسته، کنترل سفته بازی در بازار مسکن است.

تخلیه حباب مسکن با تکمیل واحد‌های نیمه تمام
درهمین زمینه مازیار حسینی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز اعتقاد دارد که امسال بازار مسکن شاداب‌تر می‌شود و بزودی نقص‌هایی که تحریم‌ها در بازار‌های دیگر ایجاد کرده است، برطرف خواهد شد.

وی درگفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران افزود: با افزایش تولید مسکن و تکمیل واحدهای نیمه تمام تا پایان دولت دوازدهم، می‌توانیم حباب قیمتی که در این بازار ایجاد شده است را از بین ببریم. حسینی با بیان اینکه موضوع مسکن با همه اقشار جامعه در ارتباط است، گفت: مسأله‌ای در اقتصاد به‌نام کلنگی یا اهرمی وجود دارد و تکمیل و تأمین هزار واحد مسکن مهر می‌تواند اثر مثبتی در بخش مسکن داشته باشد.

وی یادآوری کرد: هم‌اکنون بسیاری از ساخت و سازها در بازار مسکن را مردم و بخش خصوصی انجام می‌دهند و این روند در آینده اثر بسیار مثبتی بر بازار مسکن خواهد گذاشت.

منبع:شهرخبر

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا