بلاگنرم افزار های مهندسی

نرم افزار Graphisoft archicad ؛ ابزاری قدرتمند برای طراحان، مهندسان و معماران

یکی از ابزارهای مهندسی؛ طراحی و نقشه‌کشی بسیار پیشرفته و مدرن نرم افزار Graphisoft archicad است که بسیاری از طراحان؛ مهندسان و معماران از آن استفاده می‌کنند. این نرم افزار قدرتمند برای مدل سازی اطلاعات ساختمان به کار می‌رود. همچنین نرم افزار Graphisoft archicad برای سیستم عامل‌های ویندوز و مکینتاش در دسترس کاربران است.

همانطور که از عنوان کامل نرم افزار برمی‌آید؛ محصول شرکت Graphisoft مجارستانی است. از این نرم افزار در تمام مراحل طراحی ساختمان و سایر فضاها استفاده می‌شود. تمام مراحل مهندسی و زیبایی شناختی طراحی‌ها را می‌توان با این نرم افزار پیش برد. برخی نرم افزار Graphisoft archicad را  اولین نرم افزار برای پیاده کردن مدل سازی اطلاعات ساختمان دانسته‌اند. همچنین این نرم افزار را به عنوان اولین نرم افزار CAD که می‌تواند طراحی سه بعدی و دو بعدی را همزمان انجام دهد، میشناسند. به علاوه از این نرم افزار می‌توان با عنوان اولین محصول تجاری مدل سازی اطلاعات ساختمان برای کاربری در رایانه‌های شخصی نام برد.

معرفی مختصر نرم افزار Graphisoft archicad

این نرم افزار ابزاری بسیار کاربردی برای نقشه بردارها، طراحان، مهندسان و معماران است که یک مجموعه‌ی کامل و جامع را برای طراحی در اختیارشان قرار می‌دهد. از قابلیت‌های این نرم افزار می‌توان به نقشه‌کشی دو بعدی و سه بعدی و بصری سازی اشاره کرد. به علاوه باید اشاره کرد نرم افزار  Graphisoft archicad  که یک سیستم BIM است، علاوه بر نقشه‌های دو بعدی و سه بعدی، به ابعاد هزینه و زمان هم توجه می‌کند. بدین معنا که برآوردی از هزینه‌ی لازم و زمان بندی پروژه در اختیار کابر قرار می‌دهد.

حتی اطلاعاتی مانند مواد و محصولات لازم جهت اجرای پروژه هم توسط نرم افزار ارائه می‌شود. همچنین نرم افزارهای مهم و کاربردی دیگری مانند نرم افزار رندر معماری و بصری سازی، نشر رومیزی، مدیریت اسناد، شبیه سازی دو بعدی و سه بعدی، مدل سازی اطلاعات ساختمان و …  هم با نرم افزار  Graphisoft archicad ادغام شده‌اند تا پاسخگوی نیازهای متنوع طراحان باشند. در ادامه توضیحاتی درباره این موضوع ارائه خواهیم داد. برای دانلود آرشیکد کلیک کنید.

معرفی مختصر نرم افزار Graphisoft archicadدارا بودن قابلیت‌های نرم افزارهای نشر رومیزی

اصولا نرم افزارهای نشر رومیزی برای تهیه کردن متن با صفحه آرایی و ساختار منظم است. نرم افزار Graphisoft archicad امکانات مربوط به این نرم افزارها را هم دارد. به طوری که می‌توان با استفاده از آرشیکد پوسترها، کارت ویزیت و … را به طور کامل و دقیق طراحی کرد. همچنین با استفاده از این امکانات نرم افزار، به راحتی می‌توان متون و مطالبی که باید در نقشه‌ها و طراحی‌ها درج شوند را با دقت کافی پیاده سازی کرد.

ارتباط با نرم افزارهای شبیه سازی دوبعدی و سه بعدی

نرم افزار Graphisoft archicad تمامی ابزارها و امکانات نرم افزارهای CAD دو بعدی را دارد. بنابراین با استفاده از این نرم افزار می‌توان به نقشه کشی پرداخت و نقشه‌های دقیق، کامل و با جزئیات را طراحی کرد. همچنین نرم افزار archicad ابزارهای نرم افزارهای شبیه سازی سه بعدی را نیز در برمی‌گیرد. بنابراین در طراحی و ساخت اجسام سه بعدی هم مشکلی وجود نخواهد داشت.

نرم افزار Graphisoft archicad ؛ ابزاری قدرتمند برای طراحان، مهندسان و معماراننرم افزار Graphisoft archicad و همپوشانی با نرم افزارهای مدیریت اسناد

جمع آوری منظم و دقیق داده‌های مربوط به پروژه‌ها امری بسیار مهم و ضروری است. به همین دلیل معمولا از نرم افزارهای مدیریت اسناد و اطلاعات استفاده می‌شود. به علاوه این نرم افزارها وظیفه‌ی حفاظت و امنیت اطلاعات را هم بر عهده دارند. با توجه به اینکه آرشیکد قابلیت‌های نرم افزارهای مدیریت اسناد و اطلاعات را هم در خود جای داده، دیگر نیازی به استفاده از نرم افزارهای جانبی وجود ندارد.

Rending طرح‌ها با استفاده از Graphisoft archicad

وجود ابزارهای مربوط به رندر باعث افزایش چشمگیر کارایی آرشیکد شده‌است. کاربرد اصلی این ابزار برای بصری سازی و قابل درک کردن داده‌ها است. در این حالت یک مدل سه بعدی واقعی از طرح ارائه می‌شود. این مسئله باعث می‌شود تا طرح قابل فهم‌تر شود. در اصل با استفاده از این قابلیت طرح‌ها به واقعیت نزدیک‌تر میشوند و باعث می‌شود تا طراح ویژگی‌های پروژه را بهتر بتواند ارزیابی کند.

Rending طرح‌ها با استفاده از Graphisoft archicadخصوصیات مهم و منحصر به فرد نرم افزار  Graphisoft archicad

قابلیت همکاری تیمی و از راه دور

 این ظرفیت نرم افزار Graphisoft archicad مبتنی بر ارسال و تبادل فایل است که در سال 1997 به نرم افزار اضافه شد. با استفاده از این قابلیت نرم افزار، معماران و طراحان بیشتری می‌توانستند با یکدیگر روی یک پروژه کار کنند. اما در سال 2009 این قابلیت در ورژن جدید عرضه شد. در ویرایش جدید اجازه‌ی دسترسی به یک پروژه از طریق اینترنت فراهم شد. چرا که در این ویرایش تغییرات به حافظه ذخیره سازی مرکزی ارسال می‌شوند. با این تغییرات دامنه‌ی همکاری و هماهنگی روی یک پروژه بسیار وسیع‌تر شده و بعد جهانی پیدا می‌کند.

تبادل داده

فایل‌های DWG،DXF  و IFC و  BCF توسط نرم افزار Graphisoft استخراج می‌شوند. یکی از بنیانگذاران open BIM شرکت Graphisoft بود. بدین معنی که امکان تبادل داده‌های مدل سازی ساختمان بین رشته‌های طراحی مختلف و پلتفرم‌های منبع باز وجود دارد.

از دیگر قابلیت‌های نرم افزار Graphisoft archicad می‌توان به قابلیت استخراج طراحی‌های سه بعدی و نقشه‌های دو بعدی مربوطه با فرمت BIMx اشاره کرد. با استفاده از این قابلیت می‌توان این اطلاعات را در برخی از پلتفرم‌های PC و موبایل مشاهده کرد.

خصوصیات مهم و منحصر به فرد نرم افزار  Graphisoft archicadاسکریپت نویسی و رابط کاربری برنامه

زبان توصیف هندسی یا GDL که در این برنامه استفاده شده، قابلیت ایجاد مولفه‌های جدید را می‌دهد. بدین معنی که کتابخانه‌های مولفه های معماری که توسط برخی طراحان، تولید می‌شود را می‌توان در نرم افزار استفاده کرد. همچنین نرم افزار Graphisoft archicad به ابزارهای بررسی مدل Solibri متصل است. این اتصال به طور مستقیم و از طریق API است. همچنین چنین اتصالی به نرم افزارهای 4D و 5D هم وجود دارد.

کار با اشیای هوشمند

اجازه‌ی کار با اشیای پارامتری داده محور یا همان اشیای هوشمند توسط نرم افزار Graphisoft archicad به کاربران داده شده‌است. اشیای آماده و از پیش طراحی شده‌ی متنوعی در داخل برنامه وجود دارند که کاربر با استفاده از آن‌ها می‌تواند یک ساختمان را با عناصر مختلفش طراحی کرده و بسازد.

درست است که مدل به صورت سه بعدی در پایگاه داده ذخیره سازی می‌شود؛ اما در هر زمان امکان دریافت نقشه‌های دو بعدی طرح هم وجود دارد. این نقشه‌های دو بعدی بر اساس قسمت‌های بزرگنمایی شده هستند. جزئیات دو بعدی هم به نقشه‌ها اضافه می‌شوند.

نرم افزار Graphisoft archicad ؛ ابزاری قدرتمند برای طراحان، مهندسان و معمارانابزارهاي كاربردي نرم افزار Graphisoft archicad

طراحی دقیق نرده‌ها با ابزار نرده

با استفاده از این ابزار می‌توان نرده‌های ساختمان را طراحی کرد. در واقع با توجه به طرح، اندازه، رنگ و سایر ویژگی‌های ساختمان و نرده، می‌توان نرده را شخصی سازی کرد. به دلیل پیچیدگی و سخت بودن طراحی نرده‌ها در ساختمان‌ها، این ابزار بسیار کارآمد و کاربردی است.

رسم و طرحی پلکان ساختمان‌ها

طراحی پلکان‌ها هم کاری سخت و دشوار است. شکل پله‌ها پیچیده است و از اجزای مختلفی تشکیل شده؛ بنابراین طراحی آنها کار ساده‌ای نخواهد بود. در نرم افزار Graphisoft archicad را‌ه‌حلی برای این مسئله اندیشیده شده‌است. این نرم افزار با طراحی ابزار Stair یا همان پلکان، گام بزرگی را جهت ساده سازی طراحی پلکان انجام داده‌ است. با استفاده از این ابزار می‌توان پلکان‌ها با ویژگی‌های مختلف را با توجه به طراحی سایر فضاها طراحی کرد.

نرم افزار Graphisoft archicad ؛ ابزاری قدرتمند برای طراحان، مهندسان و معمارانابزار کاربردی CineRender در نرم افزار Graphisoft archicad

همانطور که پیش از این ذکر شد، یکی از مزایای نرم افزار Graphisoft archicad ادغام شدن با نرم افزار رندر است. یکی از ابزارهای رندر CineRender است. این ابزار برای بصری سازی داده‌ها و اطلاعات بسیار مفید بوده و باعث طراحی رندرهایی با جزئیات بالا و بسیار دقیق می‌شود.

قابلیت تشخیص موقعیت اجزا نسبت به یکدیگر

قطعا چگونگی قرارگیری و موقعیت اجزای مختلف طراحی شده نسبت به یکدیگر، موضوع مهمی است. در پاسخ به این نیاز ابزاری برای تشخیص برخورد المان‌ها و اجزای مختلف با یکدیگر در نرم افزار Graphisoft archicad تعبیه شده‌است تا طراح بتواند موقعیت اجزا نسبت به یکدیگر را برآورد کند.

نرم افزار Graphisoft archicad ؛ ابزاری قدرتمند برای طراحان، مهندسان و معمارانجمع بندی

در مقاله‌ای که مرور شد به معرفی و بررسی اجمالی نرم افزار Graphisoft archicad پرداختیم. همانطور که گفته شد؛ این نرم افزار ابزاری قدرتمند و کامل برای طراحی ساختمان، فضاها و اجسام و نقشه‌کشی است. آرشيكد با نرم افزارهاي كاربردي متعددي ارتباط و همپوشاني دارد كه باعث افزايش كارايي نرم افزار شده‌ است.

نرم افزارهاي Render،‌ نشر روميزي، مديرريت اسناد و اطلاعات و نرم افزارهاي شبيه سازي دو بعدي و سه بعدي از جمله‌ي اين نرم افزار‌ها هستند. در ادامه به به ويژگی‌های مهم نرم افزار مانند قابلیت کار تیمی و از راه دور، API و اسکریپت نویسی و کار با اشیای هوشمند پرداختیم. به علاوه این نرم افزار ابزارهایی قدرتمند برای طراحی پلکان، طراحی نرده‌ها، Rending و بصری سازی و تشخیص موقعیت اجزا نسبت به یکدیگر دارد که باعث افزایش کارایی آن شده‌است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا