مجله خبری

مراقب سوداگران مسکن باشید

مراقب سوداگران مسکن باشید

گسترش‌نیوز: بازار مسکن کشور در رکود به سر می‌برد، رکودی که بخشی از آن مربوط به فعالیت‌های سوداگران است.

بر اساس تازه‌ترین آمار دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در شهریورماه امسال، ۲ هزار و ۸۵۵ فقره معامله در بازار مسکن تهران به ثبت رسید که بی‌سابقه‌ترین تعداد معاملات واحدهای مسکونی در یک دهه اخیر به لحاظ کاهش شدید تعداد معاملات، محسوب می‌شود.

در این ماه تعداد معاملات بازار مسکن نسبت به ماه مشابه سال گذشته (شهریور ۹۷) که ۱۰ هزار و ۵۳۷ فقره بود، معادل ۷۲.۹ درصد کاهش داشته است. همچنین نسبت به ماه قبل از آن (مرداد ۹۸) که ۳ هزار و ۳۶۸ فقره معامله مسکن به ثبت رسیده، معادل ۱۵.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد. رکود معاملات ناشی از افزایش نرخ نجومی به گفته کارشناسان حوزه اقتصاد مسکن، یکی از اصلی‌ترین دلایل، رکود شدید بازار مسکن، افزایش نرخ نجومی در ماه‌ها گذشته بوده است.

در این راستا حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران، ضمن اشاره به این نکته که تورم مسکن باید در حد تورم عمومی کشور و حدود۴۰ تا ۴۵ درصد باشد اما تورم در بازار خرید واحد مسکونی نزدیک به مرز ۱۲۰ درصد رسید، می‌گوید: « سوداگران نرخ مسکن را به اندازه‌ای افزایش داده‌اند که با کاهش قیمت‌ها طی چند ماهه گذشته هنوز هم فضا برای افت نرخ وجود دارد.»

در حالی که به نظر می‌رسید، بازار مسکن از روند افزایش تورم اخیر به دلیل حاکمیت رکود بر این بازار، پیروی نکند، به یک باره حضور سوداگران، بازار مسکن را دچار بحران کرد. این بحران به قدری شدید بود که در شرایط فعلی عده‌ی زیادی از مردم توان خرید خانه را حتی با استفاده از تسهیلات مسکن نیز ندارند. اما به راستی چرا دست سوداگران در بازار مسکن تا این اندازه باز است و فضای عرض اندام از آنها گرفته نمی‌شود.

دست باز سوداگران، زمینه‌ساز افزایش نرخ در بازار مسکن بازار مسکن کشور، در سال‌های اخیر دچار تغییر ماهیت جدی شده است. به نحوه‌ی که عمدۀ خریداران در این بازار به جای خرید مسکن برای مصرف، واحد مسکونی را به قصد کسب سود و سرمایه‌گذاری خریداری می‌کنند. مطابق آمار به‌دست آمده از سرشماری سال ۹۰ و سرشماری سال ۹۵، بیش از ۷۰درصد تقاضاهای بازار مسکن را، تقاضاهایی تشکیل می‌دهد که به قصد سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. در همین خصوص، مهدی غلامی کارشناس اقتصاد مسکن، در رابطه به سوداگری در بازار مسکن، بیان کرد: سرمایه‌ای شدن بازار مسکن، موجب شده تا این بازار شباهت زیادی به بازار ارز و سکه پیدا کنید. بنابراین سوداگران، هر زمان که اراده کنند در فضایی که هیچ مالیات تنظیمی وجود ندارد.

اقدام به سوداگری در بازار مسکن خواهند کرد. در این شرایط، وزارت راه و شهرسازی به عنوان اصلی‌ترین متولی ساخت مسکن در کشور، نه تنها تلاشی در زمینه اخذ مالیات‌های تنظیمی نظیر مالیات برعایدی سرمایه‌ و مالیات برخانه‌های خالی نمی‌کند، بلکه با استفاده از شیوۀ‌های نادرست در تولید انبوه‌مسکن، فضا را برای سو استفاده انبوه‌سازان مهیا می‌سازد.

چند وقتی است وزارت راه تصمیم به ساخت ۴۰۰هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی گرفت که در این بین، ۲۰۰هزار واحد مسکونی از این طرح به شیوۀ مشارکت با انبوه‌ساز ساخته می‌شود.

در واقع در شیوه مشارکتی ساخت مسکن، پس از اتمام عملیات ساخت، مالکیت خانه‌های تکمیل شده بین وزارت راه و انبوه‌سازان تقسیم می‌شود. در حقیقت با استفاده از این روش تعداد زیادی واحد مسکونی در اختیار تنها یک شخص حقیقی یا حقوقی به نام انبوه‌ساز قرار می‌گیرد.

سازنده نیز ممکن است با قیمت‌سازی واحدهای مسکونی که در اختیار دارد، به راحتی اقدام به سوداگری در بازار مسکن کند. در این شرایط که بازار مسکن، از رکود بی‌سابقه رنج می‌برد، وزارت راه و شهرسازی مکلف است در شیوۀ‌هایی که فضای سوادگری و افزایش نرخ را به وجود می‌آورد، تجدید نظر کرده و راهکارهای موفق ساخت مسکن نظیر، شیوۀ پیمانکاری را جایگزین شیوه تورم‌زای مسکن مشارکتی کند. 

 

منبع: گسترش‌ نیوز

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا