بلاگپروژه های شاخص

ماتیا مال

ماتیا مال

معمار:

موقعیت:تهران

نوع پروژه: اداری تجاری

مجتمع تجاری اداری ماتیا مال میرداماد تعداد طبقات : ۱۱ ارتفاع برج : ۳۳ متر شهر: تهران

مجتمع تجاری اداری ماتیا مال میرداماد با ۱۱ طبقه واحدهای اداری و تجاری و ۶ طبقه زیر زمین که پارکینگ می باشد در شمال تهران و جنب بانک مرکزی ایران در خیابان میرداماد واقع شده است.

ویژگیهای نماهای مجتمع ماتیا مال میرداماد:

نمای هرساختمان، علاوه برالقای هویت بهره بردار آن ساختمان، جزئی جدائی ناپذیر از بدنه شهری محسوب میگردد. طبیعی است که نقش نما، تفکیک فضای خصوصی از فضای شهری نیز هست. در ساختمان تجاری – اداری ماتیا مال نمای ساختمان عنصر شاخصی است که به دلیل موقعیت مکانی طرح بیش از ساختمانهایی با کاربریهای مشابه ،ایفای نقش می کند. همجواری با ساختمان و محوطه بانک مرکزی جمهوری اسلامی، لزوم تکرار بخشی ازالمانهای نمای آن ساختمان را پررنگ تر می سازد. زیرا عدم هماهنگی با چنین مجموعه ای ، علیرغ متفاوت عملکردی، موجب بهمریختگی سیمای عمومی شهر و نشانه ضعف طراحی خواهد بود. بنابراین استفاده از المانهای هماهنگ با ساختمانهای مجاور و تبدیل آنها به تعریفی برای القای کاربری تجاری–اداری، یکی از نقاط قوت ساختمان ماتیا مال است.

 

هماهنگی المانهای نما و مصالح انتخاب شده برای تعریف آنها، کلیتی واحد برای ساختمان ایجاد کرده است که این موضوع تاثیرمستقیم در شناسائی ساختمان به عنوان المان شهری ازجهات مختلف دارد. زیرا گذرندگان از هر سو که به سمت ساختمان می آیند، به علت کلیت واحد نماها، توانائی شناسائی آنراخواهند داشت. این موضوع به علاوه برای نشانه گذاری شهری و درک فواصل از نقاط مهم شهر مانند مترو، میدان محسنی و… حائز اهمیت است.

جدارهای نورگیر به نحوی در نمای مذکور جانمائی شده است که از داخل مجموعه توانائی دید فضاهای مجاور، فراهم گردیده است. و نیز بجز جداره های عمودی، نورگیری از جداره های افقی سقف میانی مجموعه، در ک ارتفاعی بازدید کنندگان ازداخل مجموعه را نیز فراهم می کند. به علاوه ایجاد جبهه های متعدد نورگیری، محدودی تا ست قرار فضاها در نقاط خاصی از مجموعه را از میان برداشته است و تمامی فضاهای داخلی امکان استفاده از نور طبیعی را دارا هستند، این مساله بخصوص در طبقات اداری حائز اهمیت است.

یکی دیگر از مهمترین عناصر تاثیرگذار در سیمای شهری، مساله جانمائی و امکان تبلیغات محیطی، خصوصا برای کاربریهای تجاری است. در نظر گرفتن فضاهای مشخص برای تبلیغات محیطی در مقیاس شهری، علاوه بر ایجاد امکان تبلیغات، نظم دهی خاصی به سیمای شهری میدهد و از آشفتگی محیطی جلوگیری مینماید. بطور کلی شاخص بودن مجموعه، هماهنگی المان ها وسعی در القای هویت بهره برداران از مجموعه به عنوان بخشی از بدنه اقتصاد، ایجاد امکانات خاص برای بهرهبرداران، کمک به درک فضاهای محیط برای مراجعین و ایجاد پتانسیل استقرار فضاهای داخلی بدون محدودیتهای معمول ناشی از ضوابط و یا موقعیت مکان طرح، ازنقاط قوت طراحی نمای مجتمعم اتیامال است.

ویژگیهای سازه مجتمع تجاری اداری ماتیا مال میرداماد :

سازه پروژه بصورت اسکلت فلزی باقاب خمشی طراحی گردیده که تا طبقه همکف دارای دیوار بتنی در محیط ساختمان بوده و از طبقه همکف به بالا بدون دیوار بتنی و یا بادبند اجرا گردیده است. اتصالات ساختمان جوشی و مقاطع سازه شامل ستونهای با مقطع قوطی و تیرهای آن از نوع تیر ورق می باشد.

با توجه به تاکید مدیریت شرکت مبنی بر اهمیت سازه و با عنایت به حساسیت و خاص بودن پروژه از بین سازندگان مطرح اسکلت فلزی، ابتدا چهار گروه سازنده، انتخاب و پس از بررسی های دقیق از روند ساخت سازه های مشابه توسط این گروهها ساخت اسکلت به شرکت اسکلت سبز محول گردید. این شرکت با بهره برداری از تجهیزات روز، از جمله سیستمهای جوشکاری اتوماتیک زیر پودریSAW جهت جوشکاری های طولی مقاطع، دستگاههای برش اتوماتیک چندشعله وکاملامکانیزه CNC، شاسی های مونتاژ هیدرولیکی و سیستمهای جوشکاری تحت محافظت گاز MIG توانست سازه موجود را با وزن۱۳۵۰ تن در اسرع وقت اجرا نماید.

نصب اسکلت ساختمان نیز بوسیله اسکلت سبز تحت نظارت دقیق متخصصین با تجربه اجرا گردید ه است. کنترل جوشکاری به روشUT ، PT، MT، جهت اتصالات، بوسیله بهترین شرکت تخصصی مربوطه بطور کامل صورت گرفته، و تائیدیه رسمی جوشکاری جهت سازه صادر گردیده است.

ویژگیهای فرم حجمی مجتمع ماتیا مال:

فرم تعریف فضاست. خصیصه اصلی هر معماری تولید فضای متناسب با کاربری آن است و درک هر فضا با توجه به تفکر غالب متفاوت است. اولین قدم برای درک فضا امکان دسترسی و سپس ورود به آن است.

نحوه تعریف گذرگاه ها و ورودی ها، در واقع ابتدایی ترین برخورد با یک بناست. در پروژه ماتیا مال، فرم حجمی ساکن و ایستا با شکاف هایی ورودی را تعریف می کند. زوایای ایجاد شده می تواند مفهومی باشد برای مراجعان یا گذرندگان، بدین ترتیب که صلب بودن حجم کلی پروژه که می تواند بازدارنده باشد، ناگهان با زوایایی شاخص، جلب توجه بیننده را با تعریف دعوت به درون مجموعه همراه می کند. ورودی های جذاب و تداعی دعوت برای مراجعان یکی از شاخصترین اهداف طراحی یک مجموعه با کاربری غالب تجاری است. این در حالی است که یک ورودی ساده می توانست بدون هیجان نادیده گرفته شود و از معایب مجموعه و طراحی به شمار آید. اما طرح با یک تغییر فرمی و ایجاد زوایا در تعریف ورودی ها، هم فرم را به سمت طراحی حرفه ای تر پیش برده است و هم جذابیت ورودی ها را برآورده نموده است.

خطوط از عناصر اصلی طراحی هستند. ترسیم خطوط می تواند تصویر یک جسم را به نمایش بگذارد. تراکم و انبساط سایه روشن را همراه نور به بازی بصری ای تبدیل می کند که در ساعات مختلف روز تصویر جدیدی از حجم بنا به بیننده ارائه می گردد. خطوط افقی و عمودی که فرم حجمی را در پروژه ماتیا مال تعریف کرده اند علاوه بر ایجاد تنوع بصری در عین ایجاد یکپارچگی، امکان استفاده از یکی از مهمترین عوامل تجاری در دنیای مدرن را نیز فراهم نموده اند. جانمایی فضاهای تبلیغاتی در بین سطوح ایجاد شده بین خطوط عمودی و افقی و نورپردازی آنها، همراه با طراحی نما، فرم حجمی مشخصی را نیز برای پروژه تجاری – اداری تعریف می کند که لازمه یک فضای تجاری – اداری است. ایستایی کلی فرم حجمی نیز می تواند مفهومی تلقی گردد. بدین معنا که استواری و اصالت، تفکر غالب برای مجموعه ماتیا مال است. بر خلاف هیجان زدگی های موجود در سطح جامعه چه به صورت فیزیکی و چه رفتاری، این مجموعه با آرامش و هدفی طولانی مدت در سایت پروژه جای گذاری شده است. در نهایت همراهی فرم حجمی با ریزه کاریهای نما، با عامل نهایی انتخاب متریال تکمیل شده است. استفاده از مصالح مناسب و در عین حال ارزشمند و دوری از مصالح کم ارزش که تداعی کننده عدم کیفت هستند، به مجموعه تشخصی مناسب با بهره بردار بخشیده است. در عین حال تاثیر انتخاب مصالح بر معماری مجموعه و کمک به خوانایی درون مجموعه از دیگر نقاط مثبت طراحی مجموعه است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا