بلاگمصالح و متریال

سنگ مارمونایت؛ انتخابی دقیق و کاربردی

سنگ‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از این سنگ‌ها به طور طبیعی در طبیعت یافت می‌شوند و برخی دیگر از ترکیب دیگر سنگ‌ها و مواد اولیه به دست می‌آیند. امروزه سنگ‌های مختلف جایگاه ویژه‌ای در طراحی دکوراسیون داخلی فضاها دارند. قطعا زیبایی و خاص بودگی برخی از سنگ‌ها است که باعث چنین کاربردی می‌شود. یکی از سنگ‌هایی که برای این امر استفاده می‌شود، سنگ مارمونایت نام دارد. زیبایی و مزایایی که این سنگ دارد باعث شده تا پرکاربرد شود. در این مقاله قصد داریم تا به موضوعاتی راجع به سنگ مارمونایت بپردازیم. بنابراین در ادامه به معرفی کاربردها، ویژگی‌ها و سایر موضوعات راجع به این نوع سنگ خواهیم پرداخت.

 

سنگ مارمونایت

معرفی سنگ مارمونایت

این سنگ در دسته‌ی سنگ‌های غیر طبیعی قرار می‌گیرد. همانطور که گفته شد، این نوع سنگ‌ها ترکیبی هستند و ساخته می‌شوند. یعنی به طور طبیعی در طبیعت یافت نمی‌شوند. این امر درباره‌ی سنگ مارمونایت هم صدق می‌کند و این سنگ ترکیبی از دو سنگ دیگر، یعنی سنگ‌های کورین و کوارتز است. ترکیب شدن این دو سنگ باعث شده تا سنگ حاصل، یعنی مارمونایت ویژگی‌های مربوط به هر دو سنگ تشکیل دهنده‌اش را داشته باشد. البته باید گفت که با دیدن این سنگ گمان می‌کنید که از سنگ‌های طبیعی است. چرا که طرح‌ها و ناهمواری‌هایی مانند سنگ‌های طبیعی دارد.

کاربردهای سنگ مارمونایت

همانطور که پیش‌تر گفته شد؛ این سنگ مخصوص استفاده‌های خلاقانه و طراحی‌های زیبای فضای داخلی و بیرون ساختمان‌ها و فضاها است. بیش‌ترین استفاده‌ی این سنگ برای رویه‌ی کابینت‌ها و پیشخوان آشپزخانه است. طبیعتا استفاده از آن برای رویه میزها یا سایر وسایل هم ممکن است. دیگر استفاده‌ی سنگ مارمونایت برای دیوار پوش‌ها است.

 

سنگ مارمونایت

روش نصب و اجرای سنگ

گفته شد که جنس سنگ مارمونایت ترکیبی از سنگ‌های کورین و کوارتز است و به همین دلیل نصب این سنگ هم مشابه نصب کورین است. البته باید گفت که تفاوت‌هایی هم بین روش‌های نصب این دو نوع سنگ وجود دارد. به همین دلیل مسائل و نکاتی که هنگام نصب سنگ مارمونایت باید به آن توجه شود را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

با هیچ وسیله‌ای اعم از سنباده یا ابزارهای دیگر، سطح رویی سنگ را نتراشید. این مسئله به خاطر طرح‌های برجسته‌ی روی سنگ است. البته انجام این کار برای قسمت پشتی سنگ که صاف است اشکالی ندارد.

برای دو لایه کردن سنگ، حتما دو صفحه‌ی سنگ را از قسمتی پشتی به یکدیگر بچسبانید. این موضوع هم به خاطر برجستگی‌های قسمت رویی سنگ است. اما اگر برای کاری مجبور شدید که از سه لایه سنگ استفاده کنید باید چه کاری انجام دهید؟ در این زمان اقدام لازم، تراشیدن سطح رویی لایه وسطی است. با این کار سنگ‌ها به سادگی روی یکدیگر قرار می‌گیرند.

برای بریدن سنگ حتما از ابزارهایی که به اندازه‌ی کافی تیز هستند استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا سنگ به طور منظم بریده شود.

نکته‌ی دیگر مربوط به چسباندن سنگ‌ها به یکدیگر است. برای این کار بهتر است اول سنگ‌ها را با استفاده از چسب نواری با پهنای مناسب به یکدیگر متصل کنید. این کار برای فیکس کردن سنگ‌ها لازم است. سپس چسب مناسب کار را به کار ببرید. بعد از این مرحله و فرم گرفتن چسب، قسمت‌هایی از چسب که اضافه است را با استفاده از وسیله‌ای مثل کاردک از بین ببرید. بعد از این نوبت جداسازی چسب‌های نواری است.

 

سنگ مارمونایت

مزایای استفاده از سنگ مارمونایت

مقاومت تحسین برانگیز سنگ

نکته‌ی قابل توجه اول درباره‌ی ویژگی‌های سنگ‌های مختلف، مقاومت آن‌ها است. باید گفت که سطح سنگ مارمونایت بسیار مقاوم است. گفته می‌شود که این مقاومت حدود 5.5 موهس است. علاوه بر سختی، این نوع سنگ در برابر خط و خش هم مقاوم است. از طرفی مقاومت این سنگ در برابر مواد شیمیایی هم مثال زدنی است. این سنگ در برابر مواد شیمیایی مقاومت قابل توجهی نشان می‌دهد و به راحتی دچار تغییرات و تغییر رنگ نمی‌شود.

زیبایی سنگ مارمونایت

زیبایی سنگ مارمونایت هم نکته‌ی مهمی در انتخاب و خریداری آن است. از آنجایی که این سنگ در دکوراسیون استفاده می‌شود، زیبایی از لزومات آن است. به همین دلیل این سنگ‌ها در رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند تا نیازهای مختلف را برآورده کنند. این مسئله درباره‌ی طرح‌های این سنگ‌ها هم مطرح است. از طرفی برجستگی‌های دقیق و زیبایی که بر روی سنگ مارمونایت کار می‌شوند، زیبایی خاصی داشته و آن را شبیه به سنگ‌های طبیعی می‌کند.

پترن‌ها و طرح‌های روی سنگ هم به گونه‌ای است که می‌توان آن‌ها را به دنبال یکدیگر نصب کرد. یعنی طرح سنگ‌ها با یکدیگر همخوانی دارد و یکدیگر را کامل می‌کنند.

 

سنگ مارمونایت

نگهداری آسان

شاید این موضوع را بدانید که نگهداری سنگ‌های کورین مقداری سخت است. به طوری که اصول نگهداری این سنگ برای رنگ‌های تیره و روشن آن متفاوت است. این مسئله خصوصا هنگامی که از هر دو نوع تیره و روشن سنگ استفاده شود، کمی مشکل زا است. اما باید بگوییم سنگ‌های مارمونایت دیگر چنین مشکلی ندارند و اصول نگهداری مربوط به رنگ تیره و روشن آن مشابه یکدیگر است.

نصب آسان توسط اکثر مجریان

سنگ‌های مارمونایت برخلاف کورین دیگر نیازی به پولیش و ساب ندارد. همین مسئله باعث شده تا نصب آن به شدت آسان‌تر باشد. همین موضوع موجب می‌شود تا قیمت نصب این سنگ هم پایین‌تر باشد. همچنین وقت کم‌تری برای نصب این نوع سنگ نیاز است.

 

سنگ مارمونایت

قیمت سنگ مارمونایت

یکی از خصوصیات این سنگ که باعث برتری آن شده است؛ قیمت آن است. به طوری که قیمتی بسیار مناسب‌تر نسبت به سنگ‌های مشابهی مانند کورین دارد. از طرفی همانطور که گفته شد، نصب این سنگ‌ها آسان‌تر است. پس هزینه‌ی مربوط به نصب و اجرا هم کاهش می‌یابد. این موضوع در کنار دیگر مزیت‌های سنگ مارمونایت باعث شده تا محبوبیت آن بالا رود.

معایب استفاده از سنگ مارمونایت

این سنگ هم مانند همه‌ی محصولات در کنار خصوصیات مثبت قابل توجهی که دارد، ویژگی‌های منفی و معایبی نیز دارد.

همانطور که تا الان متوجه شده‌اید یکی از ترکیبات مارمونایت سنگ کوارتز است. همین مسئله موجب می‌شود تا مانند سنگ کوارتز و سایر سنگ‌های طبیعی دارای درز باشد. البته باید گفت که این درزها پوشش نسبتا مناسب‌تر و بهتری نسبت به سنگ کوارتز، سنگ‌های طبیعی یا سرامیک دارند.

همچنین سنگ مارمونایت اگر دچار خط و خش و یا آسیب دیدگی شود؛ نمی‌توان آن را ترمیم کرد. این مسئله هم به خاطر به کار رفتن سنگ کوارتز در ترکیب رویه‌ی آن است.

 

سنگ مارمونایت

تفاوت سنگ مارمونایت با سایر سنگ‌ها

مارمونایت سنگی برای طراحی فضا است و کاربردهایی مانند رویه‌ی کابینت یا دیوارپوش دارد. متریال‌های دیگری هم مثل سرامیک، سنگ کوارتز، سنگ کورین، سنگ مرمر، اونیکس و … هم برای چنین کاربردهایی استفاده می‌شوند. اما خصوصیات منحصر به فردی که سنگ مارمونایت دارد باعث شده تا بیش از سایر سنگ‌های نام برده شده مورد توجه قرار گیرد. ویژگی‌هایی که باعث تمایز این نوع سنگ با سایرین می‌شود شامل مواردی چون سطح بسیار سخت، نصب آسان‌تر، مقاومت بسیار بالا نسبت به سایر سنگ‌های مشابه، راحتی در برش سنگ است. همچنین قیمت مناسب این سنگ از دیگر ویژگی‌هایی است که آن را از محصولات مشابه متفاوت می‌کند. به علاوه قبلا هم ذکر شد که این سنگ برخلاف سنگ‌های کورین یا کوارتز نیازی به پولیش ندارد.

 

سنگ مارمونایت

در پایان

در مقاله‌ای که مرور شد؛ به معرفی و بررسی سنگ مارمونایت پرداختیم. سنگ مارمونایت در دسته‌ی سنگ‌های غیر طبیعی قرار می‌گیرد و ترکیبی از کورین و کوارتز است. این سنگ برای طراحی داخلی و به خصوص برای رویه‌ی کابینت و کانتر آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. نصب این سنگ نسبت به محصولاتی مانند کورین آسان‌تر است. همچنین به معرفی مزایا و معایب سنگ مارمونایت پرداخته شد. مزایای این سنگ شامل مواردی چون سختی و مقاومت در برابر خط و خش و موارد شیمیایی، نصب آسان، عدم نیاز به پولیش و تراشیدن، نگهداری نسبتا آسان، زیبایی چشم نواز و قیمت مناسب است. همین ویژگی‌ها باعث شده تا این سنگ از محصولات دیگر متمایز باشد. اما معایبی مثل عدم ترمیم پذیری و درز دار بودن را هم می‌توان برای این محصول نام برد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا