بلاگمصالح و متریال

واش بتن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تا همین چند سال پیش موازییک بیشترین استفاده را برای کفپوش محوطه‌های مختلف داشت. با آمدن واش بتن و مزیت‌های بیشماری که نسبت به دیگر اسلاف خود دارد، همه رقبا کنار زده شدند. این محصول، امروزه یکی از پرمصرف‌ترین محصول در صنعت ساختمانی و فضای شهری می‌باشد.

واش بتن چیست؟

به بتن شسته شده واش بتن می‌گویند. واش بتن، حاصل ترکیب سیمان، سنگ‌های معدنی رنگارنگ خرد شده، چسب بتن، روان کننده‌های کربوکسیلاتی و … است. از مواردی که واش‌بتن به کار می‌رود، می‌توان به کفسازی پارک ، حیاط ، پیاده‌رو ، باغ ، بام یا همان رووف گاردن و هر گونه محوطه سازی اشاره کرد.

  اما دلیل استفاده گسترده از واش بتن چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که ویژگی‌های واش بتن یعنی مقاومت بسیار زیاد در برابر تغییرات آب و هوایی و اصطکاک مناسب (این ویژگی در فصل سرما و یخ بندان مانع سُر خوردن افراد می‌شود) باعث شده که اکثر افراد به استفاده از این نوع کف پوش روی بیاورند.

واش‌بتن مثل موزاییک است و بسته به نیاز مشتری می‌تواند در ابعاد مختلف تولید شود. اما رایج ترین سایزش ۳۰*۶۰ است.  تولید کننده‌ها توانایی تولید را در اندازه‌های متنوع دارند. به طور معمول بهترین اندازه ضخامت بین ۴ سانتی متر تا ۴٫۵ سانتی متر می‌باشد. این محصول می‌تواند در اشکال مربع و مستطیل تولید شود.

واش بتن

ویژگی‌های واش بتن

این محصول ساختمانی، تنوع طرح و رنگ بسیار متنوعی دارد، به طوری که متقاضی استفاده از آن، می‌تواند بنا به مکان مورد استفاده طرح شکل مورد نظرش را سفارش دهد. نکته‌ای که در خرید و سفارش باید مد نظر داشت، این است که معمولا برای مکان‌های پُر رفت و آمد از طراح‌های تولید شده با سنگ ریزه‌های تیره و برای مکان‌های داخلی مثل منازل مسکونی از سنگ ریزه‌های روشن استفاده می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مورد استقبال مشتریان، زیبایی منحصر به فرد آن است. شما می‌توانید برای نورپردازی از نورهای LED استفاده نمایید. تا جلوه زیبایی را چند برابر نمایید. همین ویژگی باعث شده که واش بتن محصولی لوکس محسوب شود.

از رایج‌ترین رنگ‌های موجود در بازار می‌توان به رنگ‌های زیر اشاره کرد:

سفید و قرمز ( بسته به نسبت استفاده از هر رنگ می‌تواند توناژهای مختلفی از سفید و قرمز داشته باشد)، سفید و مشکی، سفید و سبز، آجیلی، ترکیب قرمز مشکی سبز، لیمویی، سفید استخوانی. این رنگ بندی‌ها هر کدام متناسب با کارایی خاصی است.

 

 

واش بتن  

نحوه ساخت

دو روش برای تولید وجود دارد. روش اول تولید به روش ویبره است و دومی تولید به روش پرس می‌باشد. درباره هر روش توضیح مختصری داده می‌شود. برای شروع روش ویبره را توضیح می‌دهم.

 بتن به روش ویبره به این گونه است که ترکیبات پس از اینکه با یکدیگر مخلوط شدند، در قالب‌های پلاستیکی که از قبل آماده شده، قرار می‌گیرند. سپس توسط نقاله دستگاه ویبره به اتاق بخار منتقل می‌شود. قالب‌ها باید به مدت ۲۴ ساعت در اتاق بخار بمانند و پس از آن، بیرون آورده می‌شوند. برای افزایش جلوه زیبایی سنگ ریزه‌ها و برجستگی آن‌ها، از واتر جت (آب با فشار بیار زیاد)  و برس (طراحی شده برای همین منظور) استفاده می‌شود.

برای تولید به روش پرس، ابتدا باید بتن را به عنوان پایینی‌ترین لایه قالب ریخته و سپس با ماسه سیمان روی بتن را می‌پوشانند. دستگاه پرس فشار زیادی را به قالب وارد می‌کند. محصول نهایی موزاییکی می‌شود که بالاترین لایه‌اش سنگ ریزه‌های معدنی هستند. پس از اینکه از قالب خارج شد، به اتاق بخار(کیورینگ) منتقل شده و پس از چند ساعت توسط واتر جت مورد شستشو قرار می‌گیرد و واش بتن به صورتی که در بازار موجود است، به دست می‌آید.

در هر دو روش ویبره و پرس هنگام پر کردن قالب از روان کننده هم استفاده می‌شود تا بتن متراکم به دست آید. کیورینگ یکی از بخش‌های مهم در تولید واش بتن است. چرا که موجب افزایش مقاومت محصول نهایی در مقابل هر نوع ضربه و تغییر آب و هوا می‌شود.

 

واش بتن

 

مزیت مهم واش بتن

یکی از مزیت‌های صنعت تولید واش بتن وجود معادن زیاد در کشورمان است. و این یعنی عدم نیاز به واردات سنگ از دیگر کشورها. معادن الیگودرز، آذرشهر و بجستان از جمله معادنی هستند که به خاطر مرغوبیت و دوام سنگ‌های استخراجی‌اش بهترین گزینه برای تولید کنندگان است.

 

موارد استفاده

 محیط‌های خارجی و داخلی مانند حیاط، شیب جلوی خانه‌ها که به رمپ معروف هستند، پیاده‌رو، پارکینگ و محوطه بلوک‌ها، استخر و آبگیر، پمپ‌ بنزین و فضاهای سبز(بوستانها) از جمله مکان‌هایی هستند که می‌توان از آن استفاده کرد. رنگ بندی و طرح‌های واش بتن بستگی به سلیقه سفارش دهنده دارد.

 

بازار فروش

عمده‌ سفارشات برای واش بتن توسط شهرداری، پیمانکاران و فعالین حوزه ساخت و ساز صورت می‌گیرد.

در پایان باید گفت واش بتن یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسانی است که می‌خواهند فضای منزلشان را جذاب و شیک نمایند. اما باید این نکته را در نظر داشت، هنگام خرید حتما به مشاوره‌های فروشندگان گوش دهید. زیرا همانطور که در بالا هم ذکر شد، روشن یا تیره بودن واش بتن بستگی به مکانی دارد که میخواهید از واش بتن استفاده نمایید.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا