بلاگپروژه های شاخص

مجتمع هیترا

مجتمع هیترا

موقعیت:تهران-ولنجک

مالک:بخش خصوصی

آرشیتکت:هومن بالازاده

تاریخ:۱۳۹۴

کاربری پروژه :اداری – تجاری

مدیر پروژه:الهام سیفی آزاد

تیم طراحی :پریما جهانگرد

تصویر سازی سه بعدی:مونا رضوی ، خشایار عبدالحمیدی ، مصطفی داداش پور

مجتمع تجاری، اداری هیترا در زمینی به مساحت ۷۰۰ متر مربع، با زیر بنای ۵۵۲۶ متر مربع در ۱۲ طبقه (۷ طبقه روی همکف و ۴ طبقه زیرزمین) شامل ۳ واحد تجاری (۳۰۰/۴۰۰/۵۰۰ متر مربع)، ۱۵ واحد اداری (۵۰ الی ۱۲۰ متر مربع) و ۴۰ واحد پارکینگ در منطقه ولنجک، استان تهران در حال احداث می باشد.

با توجه به اینکه این پروژه در نبش تقاطع دو خیابان واقع گردیده و همچنین در خیابانی قرار گرفته که شیب زیادی در آن وجود دارد ، مسئله طراحی بر اساس موقعیت مطرح شده، در جهت پدید آوردن بیشترین نور، دید و تهویه در این پروژه با کاربری تجاری – اداری شکل گرفته است.

با توجه به اینکه در اکثر پروژه های شهری بخشی از نوردهی فضاهای میانی می بایست از طریق یک وید مرکزی تامین گردد، ما در روند طراحی این پروژه سعی در سازماندهی پلان ساختمان نمودیم به گونه ای که وید را در بیرون حجم شکل دادیم به این معنی که دیگر وید مرکزی در درون پروژه نباشد و در عوض جداره بیرونی پروژه نقش نورگیری و ایجاد دید را برای تمامی واحدهای پروژه ایفا نماید. ایده حجمی پروژه در حریم مجاز شهرداری (۲+۶۰%) تعریف شده است.

بدین ترتیب با این الگو بدون اینکه متراژی از فضای اصلی پروژه از بین برود تمامی فضاها رو به سمت نور جنوب و دید شهری شکل گرفتند.

جداره نمای این پروژه از متریال آجر و فلز به صورت یک قطعه پیش ساخته شکل گرفته که هدف آن ایجاد یک نمای دو پوسته است و در پشت آن پنجره های قدی تعریف شده. پوسته مشبک آجری در جهت کنترل میزان نورگیری و سایه اندازی شکل گرفته است. این ساختار امکان ایجاد دید برای تمامی واحدها را فراهم ساخته است. مشخصات این پوسته از جنس آجر و یک سازه فلزی با رنگ آبی فیروزه ای کوره ای است که به صورت پیش ساخته با ۵ تیپ مختلف از لحاظ ابعادی شکل گرفته که با سازه ای فلزی در نما نصب می گردد.

جهت تمیز ماندن نما هدایت آب روی نما از طریق ایجاد گاترهای ما بین دو پوسته انجام گرفته است.

ایده دو پوسته نما در جهت خلق یک کیفیت یکپارچه ولی خنثی نسبت به محیط پیرامونی خود می باشد.

با توجه به اختشاش بصری در اکثر نماهای شهری که حاصل تعدد فرم، مصالح و یا ترکیب بندی می باشد در این پروژه سعی در بیان خنثی ولی یکپارچه ای از نماهای شهری شده که هماهنگ با مصالح بومی کشور می باشد. این الگو سعی در ارائه تعریفی متفاوت از آجر و رنگ لعاب فیروزه ای دارد.

استفاده از این دو رنگ بر اساس دو رنگ غالب معماری ایرانی شکل گرفته که در این پروژه سعی در شکل دهی آن به گونه ای معاصر شده است.

ایده حجمی نما بر اساس دید ناظرنسبت به پروژه به گونه ای می باشد که در هر زاویه ای ترکیب رنگ آبی فیروزه ای و آجر به گونه ای متفاوت می تواند درک شود.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا