بلاگپروژه های شاخص

اسرار موزه گل رز پکن: تقابل معماری سنتی و مدرن

بزرگترین موزه رز جهان در شهر پکن محل برگزاری اصلی کنوانسیون جهانی گل رز در مساحتی به اندازه ۱۰۰ هکتار احداث شده است. در موزه رز پکن بیش از ۲۰۰۰ گونه گل سرخ نمایش داده شده است.

 

 

هویت موزه گل رز پکن

شاخه گل رز و پرورش رز در فرهنگ چینی ریشه‌های بسیار عمیقی دارد که حداقل به ۹ قرن پیش برمی‌گردد. برای نشان دادن این تاریخ و این فرهنگ، معماران کمپانی نکست آرشیتکت تصمیم به خلق این موزه عظیم گرفتند.

نمای موزه گل رز پکن

این موزه که با یک نمای فولاد ضد زنگ به طول ۳۰۰ متر و ارتفاع ۱۷ متر که یک الگوی گل رز در آن نمایان است شکل گرفته است در داخل این پوست ضخیم فلزی چهار حیاط نیمه باز بین نمای اصلی و ساختمان موزه ایجاد شده است. جایی که الگوی گل رز در تقابل با رنگ پس زمینه و نور و سایه‌های پشت آن به زیبایی هنر نمایی می‌کند.

موزه گل رز پکن در شب

شیوه مدرنی که معماران در ساخت این فضای ساختمان ایجاد کرده‌اند در کنار حیاط‌های سنتی چین قرار گرفته است و در شب، ساختمان را به زیباترین شکل نشان می‌دهد به طوری‌که وقتی نورهای داخل ساختمان روشن شوند سایه‌هایی از گلها در خارج از ساختمان دیده می‌شوند.
این طرح معماری برای نمای ساختمان در سال ۲۰۱۴ با عنوان «تقابل سنت و نوآوری در فضای داخلی و بیرونی» برنده جایزه معماری شده است. شما در زمان قدم زدن در راهرو و داخلی موزه انواع حیاط خلوت‌های چینی، معماری و فرهنگ سنتی چین، نوآوری‌های چین و معماری‌های مدرن چین را تواما خواهید دید.

اسرار موزه گل رز چین

این یک مدل ایده‌آل برای جلب کردن کلیه طبقات اجتماعی، فرهنگ‌ها و همچنین هماهنگی بین انسان، خانه و طبیعتِ شکل گرفته است. نکته جالب توجه اینجاست که هر چقدر که معماری این فضا را مدرن و یا خارج از فرهنگ چین ایجاد کرده باشند، باز الگوها و ریشه‌های عمیقی در فرهنگ و سنت چین، در معماری ساختمان دیده می‌شود.
ایجاد حیاط خلوت‌هایی که بر اساس خانه و روابط بین مردم ایجاد شده است. همچنین ساختار پیچیده‌تری که در این موزه ایجاد شده است و بسیار شبیه کاخ‌ها و معابد چین است. ازطرفی شباهت بسیار زیاد موزه گل رز پکن با فضاها و محوطه‌های حیاط‌های خصوصی چین، مرزبندی‌ها و فضاهای ایدئولوژیک داخل و خارج ساختمان‌های چین که همه اینها برخاسته از فرهنگ و سنت باستانی و ارزشمند چین است.
جسارت‌ها و تناقض‌های بسیاری در هنگام ساخت این بنا و طرح‌ریزی معماری آن ایجاد شده بود؛ اما این جسارت را کمپانی نکست آرشیتکت به جان خرید و موزه گل رز پکن را با ایجاد تمامی نسخه‌های تناقض به عنوان نقطه عطفی در تاریخ چین ایجاد کرد. ایجاد دیواره‌های نیمه شفاف که با فضای اطراف درگیر می‌شوند و در مقابل قلب محکم ساختمان موزه قرار دارند.

 

 

به قول موسس و یکی از هم بنیانگذاران کمپانی نکست آرشیتکت: «چالش اصلی مهماری موزه گل رز پکن، کشف یک هویت مدرن چینی ساختمان موزه بوده در حالیکه هویت و سنت قدیمی چین را نیز به نمایش بگذارد.»
سازه‌ای زیبا و تماشایی که ویترینی از جذابیت‌ها و زیبایی‌های فراموش شده دوران گذشته و المان‌های زندگی مدرن است، پیوندی دلنشین با گل رز داده و فضای مفرحی را برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده است. در واقع این موزه اولین موزه از نوع خود در جهان به شمار می‌رود.
موزه رز شهر پکن با لباس درخشان، رویایی و خوش طرحی که به تن کرده است بسیار شیک و لطیف به نظر می‌رسد، اما از جنس فولاد ضد زنگی که می‌تواند نماد استقامت و یا خشونت باشد. این پارادوکس فضای سرد و در عین حال لطیف، در داخل رنگ و بوی دیگری پیدا می‌کند. در واقع نور از میان گلها شکفته می‌شود و به فضای مابین سازه اصلی و دیوار فلزی، چشم انداز چشم‌گیری می‌بخشد.
هدف اصلی از ساخت موزه گل رز شهر پکن، تلفیق هویت تاریخی، هنری و مدرنیته بوده است. جالب است که هر المانی که در این موزه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است به شکلی نمایانگر گل‌های خوش رنگ و لعاب رز است.
استفاده از کریستال‌های شفاف و درخشان که نمادی از ظرافت و لطافت است در میان نمادها یا خود گلهای رز قرار گرفته و هویت بی‌نظیری ایجاد کرده است.

نقش نور در موزه گل رز پکن

همان‌گونه که در طول روز نور به داخل نفوذ کرده و جلوه‌گری بی‌نظیری به فضای داخلی موزه می‌دهد؛ در هنگام شب این درخشش فضای داخلی در فضای زمینه تاریک بیرون، الگویی از گل رز را نقاشی می‌کند که جلوه بسیار فریبنده‌ای برای محیط بیرون موزه است. همچنین فضای بیرونی این موزه که در میان دریاچه‌ درخشان پارک قرار دارد، بخشی دیگری از زیبایی‌های ظاهری این سازه است. در حال حاضر این موزه برای بازدید همگان باز است.

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا