مجله خبری

هیاهویی برای هیچ

ساختمان آنلاین؛  برخی مشاوران املاک به گونه‌ای حق کمیسیون خود را حساب و کتاب می‌کنند که در هیچ فرمولی به نتیجه نمی‌رسد.

قانون قبلی اینگونه حق کمیسیون مشاوران املاک را تعیین کرده بود که تا ۵۰۰ میلیون تومان از قیمت ملک، نیم درصد، سهم مشاور و مابقی قیمت ملک ۲۵ صدم درصد برای طرفین محاسبه شود.
اما تقریبا عدد‌هایی که در ماشین حساب برخی مشاوران املاک رخ نمایان میکرد فراتر از حاصل این فرمول بود.
حالا سازمان صنعت معدن تجارت استان تهران نرخ جدید کمیسیون مشاوران املاک را اعلام کرده که بر اساس آن برای مبایعه نامه، حق کمیسیون مشاوران املاک ۲۵ صدم درصد قیمت ملک برای طرفین تعیین شده است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور میگوید: مصوبه ابلاغ شده‏ نرخ متناسب با شرایط بازار املاک نیست و ما پس از صدور رای کمیسیون نظارت بر اصناف، با ارسال نامه‌ای به دیوان عدالت اداری مراتب اعتراض خود از این رای را اعلام کردیم.
اما چقدر از سهم مشاوران املاک کم شده است؟ 
اگر یک ملک ۳ میلیارد تومانی را در نظر بگیریم که یک مشاور املاک آن را بین خریدار و فروشنده به سرانجام رسانده در فرمول قبلی سهم مشاور از هر طرف معادل ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان محاسبه میشد و در فرمول جدید حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یعنی رقمی معادل یک میلیون تومان از سهم مشاور کاهش یافته است.
اما این روش محاسبه اشکالات ساختاری دارد.
وقتی روش محاسبه حق مشاور املاک به گونه ایست که با افزایش قیمت ملک، سهم بیشتری نصیب مشاور میشود پس رغبت مشاوران برای گران فروشی هم بیشتر میشود و همین موضوع هم باعث رشد قارچ گونه دفاتر مشاوران املاک در سطح شهر‌ها شده است.
روش‌های جایگزین هم بسیار است.
برخی کارشناسان بر این عقیده اند که در معاملات مسکن باید یک عدد ثابت برای حق کمیسیون مشاوران املاک تعیین شود و یا اینکه حق کمیسیون مشاور املاک بر اساس متراژ ملک مورد معامله، محاسبه شود یعنی به ازای هر متر مربع یک عدد ثابت تعیین شود تا فضا برای زیاده خواهی و افزایش قیمت مسکن مهیا نباشد.
به هر حال آنچه در این موضوع اهمیت دارد این است که بر عملکرد مشاوران املاک نظارت جدی صورت گیرد تا کسی تخلف نکند و در این بازار آشفته مسکن، با حق کمیسیون‌های عجیب و غریب، عرصه بر خریدار و فروشنده تنگ‌تر نشود.
به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا