دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

مصوبه افزایش طبقات در بافت‌های فرسوده پختگی لازم را ندارد/هشدار نسبت به خطر گسیل جمعیت در پایتخت

مهدی عباسی درگفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین   با بیان اینکه چالشهای بافت‌های فرسوده چند وجهی است و بنابراین در مواجهه با آنها نباید دچار ساده انگاری شویم خاطر نشان ساخت: بافتهای شهری ،بافتهای ناکارآمدی هستند که دارای سه مولفه اصلی شامل،نفوذ ناپذیری،ریزدانگی و ناپایداری هستند و کمبود سرانه های خدماتی یکی از مهمترین چالشها در فرآیند نوسازی بافتهای فرسوده است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: هر طرحی که منجر به توسعه متوازن در بافتهای فرسوده نشود محکوم به شکست است و طرح موفقی نخواهد بود.

عباسی با ذکر مثالی توضیح داد: به عنوان مثال اگر تصویب طرحی صرفا منجر به رفع مولفه ناپایداری بافتهای فرسوده شود،اما سایر معضلات نظیر،ریزدانگی و نفوذناپذیری به قوت خویش باقی بماند قطعا این طرح فاقد کارآیی لازم است.همچنین تصویب طرح هایی که سبب برطرف کردن کمبود سرانه خدماتی در بافتهای فرسوده نشود و درعین حال به گسیل جمعیت به این محلات دامن بزند،به هیچ وجه طرح هایی کارآمد و قابل دفاعی نخواهند بود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران بر لزوم رعایت حقوق شهروندی در امر بهسازی بافتهای ناکارآمد شهری اشاره کرد و گفت: قوانین و ضوابط مربوط به بهسازی بافتهای فرسوده باید به گونه ای شود که ضمن ایجاد انگیزه مشارکت شهروندان در این زمینه ،در عین حال با رعایت حقوق شهروندی همراه باشد.

عباسی گفت: می توان مصوبه افزایش طبقات در بافت فرسوده را با رویکرد توسعه متوازن در احیای بافتهای فرسوده مورد بازنگری قرار داد.

وی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به ضرورت توجه به وجه کیفی مسکن و رعایت اصول شهرسازی، فنی و معماری در امر احیای بافتهای فرسوده عنوان کرد: با تدوین سیاستها و ضوابط کارآمد از سوی مدیریت شهری ،می توان شرایط را برای ارتقای کیفیت مسکن و افزایش طول عمر مفید ساختمانها در روند بهسازی بافتهای ناکارآمد شهری مهیا کرد.

عضو شورای شهر تهران ادامه خاطرنشان ساخت: باید ساکنان بافتهای فرسوده را به سمت رویکرد تجمیع املاک هدایت کنیم چرا که این شیوه  منجر به تولید واحدهای مسکونی متراژ بالا با امکان تامین پارکینگ می شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا