اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

وزارت راه بابت واگذاری زمین فرزندآوری از مردم پول هنگفتی می‌گیرد

نماینده مجلس با اشاره به اینکه شاهد اتفاق دلگرم کننده ای از سوی دولت در بخش مسکن نیستیم گفت: تخصیص زمین ۲۰۰ متری فرزندآوری رایگان نیست، چرا که شرکت عمران شهرهای جدید وزارت راه و شهرسازی با واگذاری قطعات ۳۰۰ متری به مردم، مابه التفاوت قیمت صد متر زمین را که ده برابر نرخ دویست متر است از مردم پول دریافت می کند.

محمد حسن آصفری، ضمن بیان مطلب فوق در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری ساختمان آنلاین، اظهار داشت: موضوع مسکن مساله جدی است، در حال حاضر بالغ بر هشت میلیون خانوار با معضل مسکن دست به گریبان هستند.

وی افزود: افزایش قیمت زمین، مصالح ساختمانی و سایر نهاده های تولید مسکن سبب گرانی قیمت ملک شده است و در نتیجه اقشار مختلف جامعه نظیر کارمندان و کارگران و… اگر در گذشته با چند سال کار کردن امکان خرید یک واحد مسکونی کوچک متراژ را داشتند، در حال حاضر حتی بعد از گذشت بیست سال نمی توانند صاحبخانه شوند.

این نماینده مجلس با اشاره به لزوم توجه ویژه به معضل مسکن تاکید کرد: بر اساس تحقیقی که مرکز پژوهشهای مجلس انجام داده است، از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ بین ۵۷ تا ۹۰ درصد، قیمت مسکن در حوزه های مختلف رشد داشته است.

آصفری با اشاره به اینکه مشکلات مسکن سبب ایجاد ناامیدی در بین مردم شده است در عین حال به طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و اظهار داشت: در برخی از استانها علی رغم مصوبه مجلس و تاکید رئیس جمهوری، بابت تامین اراضی طرح نهضت ملی مسکن به بهانه موقوفی بودن آن از مردم پول دریافت می شود، در صورتی که در همین استانها اراضی مرغوب بسیاری که متعلق به مردم هستند وجود دارد که دولت با خرید یا تهاتر آنها می تواند زمینه انتفاع صاحبان زمین  و تامین اراضی طرح نهضت ملی را فراهم کند.

این نماینده مجلس اظهارداشت: مردم به وعده دولت مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال امید بسته اند، اما علی رغم پیگیری های رئیس جمهوری و وزارت راه و شهرسازی، شاهد اتفاق دلگرم کننده ای در حوزه مسکن نیستیم.

آصفری به طرح مسکن مهر اشاره کرد و افزود: این طرح به دلیل واگذاری اراضی رایگان و همچنین همکاری بانکها، به خانه دار شدن بسیاری از مردم منجر شد، اما در طرح نهضت ملی مسکن، بانکها به تکالیف قانونی خود عمل نمی کنند.

نماینده مجلس در ادامه به موضوع واگذاری زمین رایگان فرزندآوری اشاره کرد و افزود: در حالی که بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مقرر شده است که وزارت راه به منظور تأمین مسکن خانوارها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر، یک قطعه زمین حداکثر به مساحت ۲۰۰ متر به آنها واگذار کند، اما شرکت عمران شهرهای جدید وزارت راه با واگذاری اراضی ۳۰۰ متری، قیمت صد متر زمین مازاد  را که ده برابر قیمت دویست مترزمین است از مردم دریافت می کند.

وی تاکید کرد: هر چند که وزیر راه و شهرسازی اقدامات خوبی در حوزه مسکن انجام داده است، اما امیدواریم که همه دستگاه ها و مخصوصا بانکها در طرح نهضت ملی مسکن پای کار باشند تا شاهد حل مشکل مسکن مردم در اقصی نقاط کشور به ویژه در شهرستانها باشیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا