اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

کنترل اوضاع مسکن از دست دولت خارج شده است

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه مسکن به یک ابرچالش تبدیل شده است بر نقش مهم رییس جمهور در حل مشکلات مسکن تاکید کرد و گفت: شرایط کلان اقتصادی و تاثیر آن بر بخش مسکن سبب شد که کنترل اوضاع مسکن از دست دولت و مجلس خارج شود و افتتاح های طرح نهضت ملی مسکن نیز ادامه طرح اقدام ملی مسکن بوده است.

البرز حسینی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری ساختمان آنلاین، اظهار داشت: یکی از ابرچالشهای کشور بحث مسکن است به همین دلیل مجلس در بدو ورود با هدف رفع نقاط ضعف قانون ساماندهی مسکن،در همان آغاز به کار مجلس یازدهم با حساسیت زیاد و صرف وقت فرآوان نسبت به تصویب قانون جهش تولید مسکن اقدام کرد و پیش از تقریبا شروع دولت فعلی نود درصد از مسیر قانون گذاری بخش مسکن را طی کرد.

وی ادامه داد: با آغاز به کار دولت سیزدهم ،قانون جهش تولید مسکن ابلاغ شد، ما فارغ از اینکه بخواهیم عملکردها را زیر سوال ببریم و بخواهیم نقد یا تایید کنیم، باید بپذیریم که طی هشت سال گذشته، واقعا حساسیت لازم را نسبت به بخش مسکن نداشته ایم و توجه به مسکن خانوارها مغفول مانده است که البته ریشه این بی توجهی و غفلت ممکن است ناشی از نوع رویکردها بوده است.اما به هر حال در شرایط فعلی مسکن به یک ابرچالش تبدیل شده است.

نماینده مجلس افزود:این امر به معنا است که چیزی حدود دو الی دو ونیم میلیون نفر جمعیت جوان کشور که میانگین سن آنها تقریبا سی الی سی ویک سال است که زمان ازدواج آنها گذشته است، از سوی دیگر حدود دوازده میلیون جمعیت جوان دیگر داریم که در شرف ازدواج هستند. همچنین حدود پانزده الی شانزده میلیون نفر بدمسکن داریم که در حاشیه کشور سکونت دارند ،این آمارها مصداق بارز این است که مسکن یک ابرچالش است که دولت سیزدهم هم در ابتدای آغاز کار خود با این مشکل مواجه شده است.

حسینی خاطر نشان ساخت: ضمن اینکه مسکن متاثر از شرایط کلان اقتصادی است و تورم و شرایط نابسامان اقتصادی به شدت در بازار مسکن اثر گذاشت و همین مساله سبب شد که یک مقدار کار از دست دولت و مجلس خارج شود.آمارها نشان می داد برای ایجاد ثبات در بازار مسکن نیاز بود که سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در سال مسکن بسازیم، طرح جامع ملی مسکن نیز موید آن بود که ظرف چهار الی پنج سال آتی حتما باید چهار میلیون واحد مسکونی تولید می کردیم تا از این رهگذر بین عرضه و تقاضای مسکن یک موازنه ای ایجاد شود. به همین دلیل قانون جهش تولید مسکن برای تحقق این هدف تصویب و ابلاغ شد، اما منابع مالی ما ضعیف بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برای 3 میلیون متقاضی طرح نهضت ملی مسکن زمین تامین شده است یعنی 38 هزار هکتار زمین احصا شده است، اما اینکه چرا این امر به تولید مسکن ختم نمی شود ریشه در کمبود منابع مالی است، به هر حال نظام مالی کشور باید پای کار بیاید که البته این بخش از کار و به خط کردن بانکها به نفع طرح نهضت ملی مسکن را دولت نیمه تمام انجام داده است، مفهوم صحبت بنده این است که شورای عالی مسکن تشکیل می شود و آقای رئیس جمهور کاملا در جریان مشکلات طرح نهضت ملی مسکن هستند.

عضو کمیسیون عمران مجلس اذعان داشت: سال اول ابلاغ قانون جهش تولید مسکن کلا به تامین زمین اختصاص داشت،اما در بازدیدهای که شخص رئیس جمهوری از پروژه های طرح نهضت ملی به عمل آورده است اندک واحدهایی در حال به نتیجه رسیدن است که البته این واحدها دنباله همان مسکن اقدام ملی هستند، ما امیدوار هستیم که دولت بتواند بخشی از اقتصاد کشور را پای کار بخش مسکن بیاورد چرا که بخش مسکن مولد است.

وی تصریح کرد: تا الان انگیزه ای ایجاد نشده است و بد مسکنها و بی مسکن ها صاحب مسکن نشده اند و گیر بزرگی در کشور است، نشانه های روشنی وجود دارد که اگر وضعیت اقتصاد کشور بهبود یابد، بخش مسکن را به سمت بهینه تر شدن سوق دهیم.در کنار این موضوع بار اجاره نشینی و حل بحران اجاره نشین ها بر روی بخش تامین مسکن است و با توجه به مشکلات بخش مسکن، بسیاری از اجاره نشین ها دچار چالش شده اند ،حدود شش الی هفت میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد که بالغ بر سی میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می شوند که به دلیل مشکلات تامین مسکن، آنها هم در تنگنای شدید قرار گرفته اند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر فارغ از همه مسایل،در بخش مسکن پاشینه  آشیل ما تامین منابع مالی است ،که برای رفع این مشکل هم باید ظرفیت ایجاد کنیم که نظام مالی در بخش مسکن پای کار بیاید و هم زمینه ای ایجاد کنیم که بخش خصوصی در این بخش مشارکت فعالی داشته باشد.بخش عظیمی از تسهیلات نظام مالی کشور صرف ساخت مالها شده است، اما این تسهیلات به بخش مسکن تزریق نشده است، بنابراین مجلس مشخصا مطالبه اصلی اش این است که یک تنظیم گیری در بخش نظام مالی در ارتباط با بخش مسکن ایجاد شود.

حسینی افزود: اگر نظام مالی پای کار بود، تاکنون هفتصد الی هشتصد هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن ساخته شده بود. البته مجلس پای کار است ولی نقش بارز رئیس جمهور در طرح نهضت ملی مسکن بسیار مهم است چرا که مسکن در عمل یک بخش فرابخشی است. ما اگر انتظار داشته باشیم که وزارتخانه راه وشهرسازی به تنهایی مشکلات بخش مسکن را حل کند قاعدتا به قادر به تامین مشکلات بخش مسکن نخواهیم شد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا